Aristoteles was een marketeer

De Amerikaanse blogger en auteur Todd Sattersten deed naar aanleiding van de publicatie van zijn boek ‘Every Book is a Startup’ een interessante waarneming: de Griekse wijsgeer Aristoteles was een marketeer.

Nou ja, hij onderzocht hoe een je een pakkend toneelstuk in elkaar zet en kwam tot de conclusie dat dit uit de volgende drie delen moet bestaan.

  1. Meisje ontmoet jongen
  2. Meisje raakt jongen kwijt
  3. Meisje herovert jongen

Herkenbaar? Nee? Dat kan bijna niet, want je komt dit scenario overal tegen. In films en boeken over mensen die voor elkaar zijn bestemd, maar het anderhalf uur of driehonderd pagina’s lang nog niet doorhebben. Maar ook in verhalen over mensen met een missie. Het project komt van de grond, het paradijs lijkt al in zicht en dan zit alles opeens tegen en is het einddoel verder weg dan ooit. Maar aan het eind overwint de mens met een missie alle beren op de weg en komt het alsnog goed.

Een gouden formule, deze vondst van een reeds lang overleden denker. Marketeers weten dit. Producten kun je op poëtische wijze verkopen. Nee, moet je zo aan de man brengen. De moderne, commerciële variant van de oude, Griekse tragedie heet volgens Sattersten ‘elevator pitch’ en gaat als volgt:

  1. Marketeer vertelt klant huidige, wat bleke situatie
  2. Marketeer wekt met zonnige toekomst lust klant op
  3. Marketeer vervult verlangen klant met zijn product

Dit is zó herkenbaar. Ik vraag me af of ik ook maar één persbericht over een nieuw digitaal product van mijn voormalige werkgever heb geschreven dat deze spanningsboog niet trachtte op te bouwen. ‘Hé mensen, leuk hoor hoe je nu bezig bent met die en die website, maar als je die nieuwe van ons gebruikt, dan ga je pas echt lekker ’, is de strekking van deze berichten. Niets mis mee. Gewoon intuïtief toepassen van een oeroud principe. Niet alleen Aristoteles was een marketeer, ook ik heb er blijkbaar trekjes van.

Scroll Up

Pin It on Pinterest