Betaald altruïsme

Het verschijnsel dat mensen die artikelen schrijven voor anderen en daar in principe niet direct iets voor terug hoeven te hebben, is met sites als Wikipedia al bekend. Het succes van deze online encyclopedie heeft al tot vergelijkbare initiatieven geleid, met Knol van Google misschien wel als meest navrante voorbeeld.

Google zag namelijk al een tijdje met lede ogen aan dat steeds vaker links naar Wikipedia-artikelen bovenaan de ranglijst met zoekresultaten komen te staan wanneer mensen iets proberen te vinden op internet via Google. Wikipedia werd in de ogen van Google wat al te populair, en dus werd een concurrent bedacht: Knol. Natuurlijk is het allemaal net iets anders, zo betoogde Google bij de introductie, maar het komt er toch gewoon op neer dat iedereen met een Knol een artikel kan maken en beheren, en dat lijkt toch verdacht veel op Wikipedia.

Ook in Nederland zijn er initiatieven op dit gebied ontwikkeld. Zo is InfoNu een online bibliotheek die behoorlijk goed gevuld is met artikelen. Recent is daar een directe concurrent bijgekomen. Infoyo ziet er wat minder zakelijk uit dan InfoNu, maar doet feitelijk hetzelfde: artikelen aanbieden die door de lezers zelf zijn geschreven. Een belangrijk verschil is dat infoyo de website heeft gekoppeld aan Google AdSense. Iedereen die artikelen schrijft, kan (moet) zijn account bij infoyo koppelen aan een account bij Google AdSense. Als een artikel over bijvoorbeeld de werking van ADSL vervolgens wordt opgevraagd door een bezoeker van infoyo, plaatst Google AdSense daar automatisch advertenties bij over ADSL. Google houdt netjes bij hoe vaak advertenties bij de artikelen worden geplaatst en hoeveel mensen daarop klikken. Iedere klik levert geld op voor infoyo en voor de auteur, die de helft krijgt. Infoyo biedt auteurs dus niet alleen een platform om hun artikelen kwijt te kunnen, maar tevens een mogelijkheid om een zakcentje bij te verdienen.

Iedereen die zich aanmeldt kan direct beginnen met artikelen schrijven. De artikelen worden voorlopig nog door echte personen gecontroleerd om de kwaliteit van infoyo te waarborgen. Of dit beleid te handhaven is als de website écht populair wordt, valt te bezien. De snelheid waarmee nieuwe artikelen worden gecontroleerd, wisselt sterk. Soms is dit binnen een uurtje gepiept, een andere keer blijkt er in het weekeinde niemand aanwezig om nieuwe aanwas te accrediteren. Ook lastig is dat een kleine wijziging van een reeds goedgekeurd artikel, wederom tot een goedkeuringsronde leidt. Toegegeven, de kwaliteit wordt hiermee behoorlijk gewaarborgd, maar erg flexibel is het natuurlijk niet. Ook is het een feit dat websites met weinig controle op de activiteiten van de gebruiker over het algemeen hoger scoren dan een website met een werking zoals infoyo. Wel weer handig is dat Infoyo per auteur een RSS-feed samenstelt met de bijdragen.

Infoyo heeft tot slot nog wat trekjes van de sociale netwerken overgenomen door auteurs de mogelijkheid te geven iets over zichzelf te vertellen, mensen kunnen reageren op artikelen, deze waarderen, en uiteraard is er een forum te vinden op infoyo. Ook al is het idee niet nieuw, infoyo kan al met al zomaar uitgroeien tot een interessante verzamelplaats van kennis, informatie en meningen, wellicht gevoed door het feit dat iedere auteur geld kan verdienen met de gepubliceerde artikelen. Wellicht dat juist dit ‘betaald altruïsme’ de succesfactor blijkt te zijn.

Scroll Up

Pin It on Pinterest