Big Brother is voor watjes

Vorige week maakten Endemol en gamesproducent Electronic Arts (EA) bekend dat ze gaan samenwerken. Hun eerste project is Virtual Me, eigenlijk gewoon een ordinaire kopie van Second Life maar dan toegespitst op tv-programma`s van Endemol. Deelnemers kunnen in Virtual Me een identiteit aannemen (avatar) en meespelen in de online versies van onder andere Deal or no Deal, 1 tegen 100 en Big Brother.

De kersverse partners verwachten dat de virtuele Big Brother het grootste succes wordt en hopen dat er wereldwijd overal lokale BB`s worden opgericht waarin mensen elkaar digitaal naar het leven staan, of het hof maken, en alle emotionele schakeringen daartussenin. En dan nog wat: hoeveel digitale mensen passen er eigenlijk in een virtueel egohuis?

Over deze vraag kunnen geïnteresseerden nog enkele maanden nadenken, want pas vanaf de aanstaande zomer kan de benodigde software worden gedownload. En het vervelende aan dit nieuwtje is dat de werkelijkheid Endemol en EA al ver voor die tijd heeft ingehaald. Het Europese ruimtevaartagentschap ESA maakte namelijk onlangs bekend dat het op zoek is naar mensen die bereid zijn om vijfhonderd dagen met elkaar door te brengen in een ruimte van ongeveer tweehonderd vierkante meter. Dit om een reis naar Mars na te bootsen.

De idioten die hiertoe bereid zijn, reizen eerst 250 heel echte dagen door de virtuele ruimte naar Mars, mogen dan even een ruimte in die een verblijf op de rode planeet nabootst en gaan dan wederom 250 dagen vol van keiharde realiteit in voor de virtuele terugreis. Dit alles in naam van de wetenschap, ESA is vooral geïnteresseerd in de psychologie van extreem lange reizen.

Weet Endemol hier al van? Het lijkt me dat de spanningen tussen de reizigers in de digitale Mars-raket behoorlijk hoog kunnen oplopen, van tevoren op psychologische stabiliteit geselecteerd of niet. Vergeleken met dit experiment valt Big Brother natuurlijk in het niet. Big Brother is voor watjes, de virtuele Mars-reis rulez!

Scroll Up

Pin It on Pinterest