Big Maybe

In voorlopig veertien winkels van Super de Boer staan binnenkort videoschermen opgesteld waar het concern via narrowcasting goederen aan de mensen probeert te slijten, zo meldde de website van Adformatie gisteren. De hele actie krijgt de titel ‘Goed Idee van Super de Boer’ en wordt centraal vanuit het hoofdkantoor aangestuurd. De winkels kunnen samen met leveranciers consumenten zo op de hoogte houden van nieuwe producten, demonstraties en proeverijen houden.

Later dit jaar beslist het concern welke winkels in Nederland ook in aanmerking komen voor deze nieuwe manier van marketing bedrijven. Meer reuring op de winkelvloer maakt onderdeel uit van de restyling van de winkels die al eerder in gang gezet werd. Er wordt voor de introductie samengewerkt met negen partners, waaronder Campina, Henkel en Hero, zo besluit het korte bericht op de Adformatie-website.

Narrowcasting, in goed Nederland het uitzenden van reclameboodschappen voor een beperkt publiek, is niets nieuws meer, al is in ons land nog steeds sprake van een beginnende trend. Ook zag ik wel kans van slagen in het plan om beeldschermen in sportkantines op te hangen. Hier is namelijk sprake van een bekende, niet te brede doelgroep. Ook het uitzenden van bijvoorbeeld een kookles met producten die natuurlijk in de supermarkt te koop zijn, lijkt me in commercieel opzicht wel zinvol.

Of het wenselijk is dat ik ook in de supermarkt wordt geconfronteerd met beeldschermen die om mijn aandacht vragen, daar twijfel ik als klant overigens wel aan, maar dat terzijde. Voor mij is het doen van boodschappen namelijk best vaak een uitje met een van mijn kinderen. Een beetje keuvelend met zoonlief door de winkel, hem waar mogelijk laten helpen en vooral de tijd nemend werk ik het boodschappenlijstje af. En bij dit idyllische tafereel, dit uurtje kwaliteitstijd met een van mijn kinderen, wordt ik natuurlijk het liefst zo min mogelijk gestoord…

Ook al lijkt alles in orde om op een locatie succes te boeken met narrowcasting, het blijft dus een kwetsbare bedoeling. Een zeer duidelijk voorbeeld hiervan zag ik afgelopen zomer, toen ik met mijn gezin terugkwam van vakantie. Het weer was bar en boos: het water stortte zich weer eens massaal op onze bodem, het asfalt van de A28 dit keer. We waren eigenlijk al bijna thuis, maar de situatie in de auto was ondraaglijk geworden. Wij stortten dit kleine familieleed in de eerste de beste McDonalds, en we waren niet de enigen. Bijna iedereen was daar eigenlijk met maar één doel: hoe kunnen we hier zo snel mogelijk níet zijn.

Wij deelden in deze sfeer en ik probeerde de malaise te ontvluchten door rond te kijken. Mijn ogen vielen op een beeldscherm waarop reclame werd uitgezonden. Vraag me niet wat, want dat was ik direct alweer vergeten. Om mij heen kijkend zag ik dat eigenlijk niemand ernaar keek. Het was wat mij betreft een onduidelijke boodschap voor een publiek van zeer uiteenlopende pluimage dat met de gedachten totaal ergens anders was. Narrowcasting bij McDonalds een succes? Dat lijkt me een Big Maybe, om maar in de Amerikaanse culinaire sferen te blijven.

Scroll Up

Pin It on Pinterest