Brugintervallen

GO!

Wanneer het doel de Mont Ventoux is en je hebt twee hoge bruggen in de buurt om te trainen, is het logisch dat je daar veel tijd op doorbrengt. En als je hardlopend naar deze brugintervallen gaat en in tempo naar huis rent, is het ook nog een duurloop.

Ook twee weken na de succesvolle test van de knie in de buitenlucht, gloeien er af en toe pijntjes op in het gewricht. Ze worden wel minder en minder, terwijl de afstanden groter worden en het aantal loopjes per week toenemen. Hierdoor gesterkt durf ik weer aan het einddoel te denken, de beklimming van de Mont Ventoux. Een lekker gevoel, maar het roept ook de vraag op hoe ik moet gaan trainen. De afstand naar de top is vanaf Sault 26 kilometer, toch een stuk langer dan een halve marathon. En het gaat 25 kilometer omhoog, wat uiteraard ook geoefend moet worden.

De oplossing is eigenlijk heel simpel: er liggen twee serieuze bruggen op iets minder dan twee kilometer van huis. Daar naartoe lopen en weer terug naar huis is dus minimaal al 4 kilometer. De bruggen zelf lenen zich uitstekend voor intervaltrainingen. Dat levert ook een aantal kilometers per keer op. Bij elkaar opgeteld train je met deze 'brugintervallen' dus al snel de afstand van een duurloop. Deze manier van trainen lijkt erg op de trainingen die de WAT-groep iedere woensdag afwerkt als voorbereiding op de beklimming van de Mont Ventoux per fiets. Ergens naartoe fietsen, een aantal stevige intervallen uitvoeren en weer terug naar de uitvalsbasis.

De training op de Handelsbrug

De Handelsbrug over het Meppeler Diep kent een lange, geleidelijke opgang en een kortere en steilere. Zelfs bij gelijkblijvend tempo worden de hellingen hiermee al een interval. In het ene geval moet het tempo omhoog langer worden volgehouden, terwijl de klim vanaf de andere kant meer intensiteit vraagt. Door te variƫren met het aantal keer dat je de brugintervallen uitvoert en het tempo waarin, wordt de zwaarte van de gehele oefening vastgelegd. De meest gelopen variant is acht beklimmingen en weer terug naar huis. Een training van net iets meer dan 7,5 kilometer.

De brugintervallen bij de Intratuin bieden meer mogelijkheden om te variƫren, omdat deze brug drie opgangen heeft met lengtes van 300m, 100m en 400m, met bijbehorend stijgingspercentage. De meest zware variant tot nu toe bestaat uit drie series van de drie opgangen. Als ik dan hardlopend moe maar voldaan weer thuis ben, staat er net geen 9 kilometer op mijn Strava-teller. Helemaal mooi is dat de brug aan beide kanten ook nog een trap heeft. Dat biedt nog meer mogelijkheden om te trainen.

Training op de brug bij de Intratuin.