De ‘betere banen’

Kranten en het ouderwetse netwerk winnen aan populariteit bij het vinden van een baan. Vacaturesites hoeven echter niet direct te vrezen voor hun bestaan: nog steeds maken de meeste mensen gebruik van deze websites om een nieuwe betrekking te vinden. Dat blijkt uit het recent gepubliceerde jaarlijkse Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) van de Intelligence Group onder ongeveer 16.000 mensen.

Ook al neemt internet als bron voor het vinden van een baan nog steeds toe, voor het eerst in jaren neemt ook het gebruik van de krant als bron weer toe. Dat zou komen omdat daar vaak de betere banen in staan. Ook speelt een rol dat mensen op internet door de bomen het bos vaak niet meer zien en dus ook die ene goede baan niet kunnen vinden.

Door het grote aantal mogelijkheden gaan mensen ook niet meer op zoek naar zomaar een goede baan, maar willen ze de juiste baan. `Waar mensen eerder nog kozen voor een positieverbetering, financieel of carrièretechnisch, wordt de keuze nu sterk bepaald door de werkbeleving.`

De vijf belangrijkste bronnen voor het vinden van een baan waren in 2007 in volgorde van belangrijkheid: vacaturesite (60 procent), krant (52 procent), netwerk (51 procent), open sollicitatie (45 procent) en interne vacatures (39 procent). Opvallend is dat uitzendbureaus en het CWI nog verder aan populariteit inboeten voor het vinden van een baan. Nog slechts een kwart van de werkzoekenden gaat te rade bij de professionele werkbemiddelaars.

De grote verliezers lijken hiermee wel bekend te zijn, maar wie uiteindelijk de winnaar wordt is een stuk minder helder. Eigenlijk past dit onderzoeksresultaat perfect in het huidige tijdsbeeld waarin mensen gebruikmaken van meerdere media om hun doelen te bereiken. Een fraai voorbeeld hiervan is een bedrijf dat eind vorig jaar via het vriendennetwerk Hyves verse arbeidskrachten heeft proberen te vinden. Deze succesvol verlopen wervingscampagne bleek vele malen goedkoper én effectiever dan werving en selectie via een daarin gespecialiseerd bureau. Online is op het gebied van vacatures dus niet alleen springlevend, de mogelijkheden blijven zich ontwikkelen. Wat dat betreft is het zaak voor kranten om zich een unieke positie te verwerven in deze markt door het imago dat de ‘betere banen’ erin staan hoog te houden.

Scroll Up

Pin It on Pinterest