'De kracht van ChiRunning' - Marion Meesters

GO!

Marion Meesters had haar hardloopcarrière al bijna opgegeven toen ze ChiRunning ontdekte. Met het boek dat ze over deze looptechniek heeft geschreven, wil ze zoveel mogelijk andere lopers de kracht van ChiRunning laten ervaren.

Een week na deelname aan een basiscursus ChiRunning klap ik het boek 'De kracht van ChiRunning' van Marion Meesters dicht. Het leest in ieder geval makkelijk weg, is de eerste conclusie. Meesters start met het belang van hardlopen met aandacht voor de dingen waarmee je bezig bent. 'Mindful' is daarvoor het modewoord. Er zijn mensen die allergisch reageren op dit soort termen, maar dat is helemaal niet nodig. Zonder echte aandacht voor sport of wat voor activiteit dan ook bereik je veel minder, of zelfs helemaal niets. In mijn geval is het erg herkenbaar. Met het advies van de fysiotherapeut om toch vooral niet te grote passen te maken, ben ik mijn nog korte hardloopcarrière begonnen. Lopen met aandacht voor techniek is mij dus niet vreemd.

Na het pleidooi voor mindful hardlopen volgen de beginselen van ChiRunning, eerder beschreven in het artikel over de basiscursus. Het primaire doel van de basisprincipes is een efficiënte manier van hardlopen, aldus Meesters. Ik bedenk me dat hardlopers die efficiency ook kunnen gebruiken om sneller te lopen, of grotere afstanden te overbruggen. Helemaal waar natuurlijk, maar eerst diept het boek de basisprincipes verder uit om uit te leggen waarom ChiRunning blessurevrij hardlopen mogelijk maakt. Meesters zet haar betoog kracht bij met ervaringen van hardlopers met ChiRunning. In mijn ogen net iets te vaak en ook dwars door de rode draad van het verhaal, maar dat is een kwestie van smaak.

Erg interessant is het hoofdstuk over de toepassing van ChiRunning op hardlopen in de heuvels. Meesters maakt onderscheid tussen omhoog hardlopen en omlaag en steile heuvels of meer glooiende hellingen. De beschrijvingen van de vier verschillende hardlooptechnieken zijn voor mij net iets te summier om ermee aan de slag te gaan, maar intrigeren me wel.

‘De kracht van ChiRunning’ wordt daarna eigenlijk alleen maar interessanter, als methodes aan bod komen om de hardlooptechniek onder de knie te krijgen, plus manieren waarop je op de techniek gericht traint, en in het begin de snelheden die je gewend bent dus even loslaat. Dat gaat velen waarschijnlijk nog niet meevallen, weet ik na mijn eerste serieuze poging tot ChiRunning tijdens een trainingsloop. Toch loont het je in eerste instantie te concentreren op de techniek, betoogt Meesters. Want wie de principes beheerst en op een relaxte manier kan toepassen, is heel goed in staat om ChiRunning te combineren met trainingstechnieken die tot meer snelheid of uithoudingsvermogen leiden.

Deze integratie met andere hardlooptechnieken en zelfs meer dagelijkse zaken als een optimale zit- en loophouding vind ik een sterk einde van dit boek. Wat mij betreft heeft Meesters met ‘De kracht van ChiRunning’ een prettig leesbaar en enthousiasmerend pleidooi geschreven voor deze hardlooptechniek. En dat is hoogstwaarschijnlijk ook precies haar bedoeling geweest.

Het boek is o.a. te bestellen bij Uitgeverij Lucht

Waardering: 70%