Digital first? Customer first zul je bedoelen!

De website van de Meppeler Courant staat sinds begin februari achter slot en grendel. Foto’s, koppen en een heel klein beetje tekst zijn nog te lezen, maar wie meer wil zal moeten betalen.

Ook deze regionale krant probeert geld te verdienen door een muur op te trekken rondom de online content. Net als alle andere kranten hebben ze niet veel keus. Als de omzet in de papieren krant teruglopen, is het enige dat je eigenlijk kunt doen een poging wagen iets van die verdampte inkomsten online terug te krijgen.

Met het metselen van deze betaalmuur is ook voor mij iets afgerond. Toen ik alweer bijna een jaar geleden besloot voor mezelf te beginnen, was mijn laatste werk voor de firma Boom een onderzoek naar de plannen die Nederlandse krantenuitgeverijen hebben met betaalde content. Ik kreeg er twee maanden de tijd voor. Thuis op het kamertje dat inmiddels mijn kantoor is geworden, werd ik na twee weken al ingehaald door de actualiteit. Eigenlijk wilde de projectgroep al antwoorden, terwijl ik nog volop aan het verkennen was.

Noodgedwongen wierp ik hen een soort van rode draad toe, die gelukkig de weken daarna stand bleek te kunnen houden. Die nog steeds overeind staat, is de conclusie toen ik mijn rapport deze maand opnieuw las. De rode draad is snel verteld: als je geld wilt verdienen aan online content, moet je het niet weggeven. Althans, je moet niet alles weggeven. Deel je content op in ‘leuk’ en ‘waardevol’ en gebruik het leuke, gratis gedeelte als marketinginstrument om het waardevolle gedeelte te verkopen.

Denk bij het waardevolle gedeelte niet te beperkt. Er zijn ook andere dingen dan artikelen die mensen waardevol vinden. Creëer een clubgevoel bij mensen door een verleidelijke mix van unieke content en andere zaken die men nergens anders kan krijgen. Wees ook hier niet rigide. Abonnees, of beter: de leden van de club, willen ‘hun’ content delen met anderen, net zoals ze vroeger de krant naar de buren brachten. Bedenk manieren om dit toe te staan. Dit sluit aan bij de huidige behoefte van mensen om alles op social media te delen, en het versterkt het clubgevoel omdat alleen de abonnees content vrij mogen delen.

Deze strategie plaatst de klant dus centraal, niet de content of de digitale aard daarvan. De kers op deze taart is ervoor zorgen dat de abonnee altijd en overal toegang heeft tot de content waarvoor hij heeft betaald. Wie betaalt, kan de krant inzien op zijn computer, tablet, smartphone of wat voor apparaat dan ook. Eén abonnement voor alle informatiedragers. Ook dit sluit aan bij de huidige tijd waarin mensen het vanzelfsprekend vinden om informatie op verschillende apparaten te consumeren. Een ‘responsive’ design is dan een mooie oplossing.

Het complete verhaal is te lezen in een iBook dat ik met behulp van iBooks Author heb gemaakt. Publiceren van een boek met behulp van dit programma bleek een les in loslaten, in erkennen dat Apple het op een bepaalde manier wil. Wie het gevecht opgeeft, heeft aan iBooks Author een fijn programma om elektronische boeken mee te maken. Of een PDF, want dat is ook een van de exportopties.

Digital first? Customer first zul je bedoelen!
Klik op de cover voor een PDF van het e-book.

Scroll Up

Pin It on Pinterest