Digitale redenaties

Europese grafische bedrijven verwachten een explosieve groei in het reproduceren met behulp van digitale technieken, mede doordat de productieprijs per pagina hiervan daalt. Dit is de belangrijkste conclusie uit een onderzoek van Pira International, dat drukkerijen, prepressbedrijven, advertentiebureaus en copyshops in tien Europese landen heeft gevraagd of ze van plan zijn te investeren in digitale vermenigvuldigingstechnieken, de producten die ze daarmee gaan maken en voor welke markten.

Een andere conclusie luidt dat de helft van het digitale drukwerk binnen een etmaal klaar moet zijn en zeventig procent hiervan binnen twee etmalen. Ter vergelijking: de helft van de in offset vervaardigde orders heeft een productietijd van 48 uur of meer. Digitaal is voor orders met haast en offset is voor de rest, zou de veilige en vooroordeel bevestigende conclusie kunnen zijn. Een behoorlijke zwart/wit-redenatie, maar daardoor wel héél digitaal.

De wereld is helaas helemaal niet zo zwart/wit en de grafische al helemaal niet, want daar hebben we het nog slechts over kleur, maar desondanks wordt onze wereld steeds digitaler. En brutaler, getuige het waar gebeurde verhaal van een niet-grafisch geschoolde en al evenmin getogen wereldburger die naar Parijs toog om daar voor fotomodellen op een Indigo prachtig gekleurde foto’s digitaal te drukken die ze konden gebruiken om modellenbureaus mee te bestoken. Dat had in zoverre met digitaal te maken, dat digitale techniek het briljante idee mogelijk maakte.

Dit zijn heel belangrijke signalen voor ons grafici, want laat u uzelf niet in slaap sussen door de uitspraak van de onderzochte bedrijven dat digitaal een uitbreiding van de markt betekent en niet ten koste gaat van de offset. Helaas is ook dit een digitale redenatie, die misschien opgaat voor de digitaliserende wereld in z’n geheel, maar niet speciaal voor de grafische industrie. Er is eigenlijk maar één ding wat ons onderscheidt van een buitenstaander met een goed digitaal idee die een deel van die nieuwe digitale markt voor onze neuzen wegkaapt: we hebben veel verstand van het op papier krijgen van de juiste kleuren. Dat kan vaak nog niet worden gezegd van de digitale brutaaltjes met meer durf dan grafische kennis. Het is maar een marketingtip, maar toch¨

Scroll Up

Pin It on Pinterest