Drie miljard

1 min leestijd

De Amerikaanse verkiezingen zijn met een beetje geluk definitief afgelopen wanneer u dit leest, al lijkt een afloop voor de rechter naar goede Amerikaanse traditie ook aardig. De kranten meldden vorige week tussen alle sensatie door dat er in totaal drie miljard dollar werd besteed aan de campagnes van beide heren. Een bijna obsceen hoog bedrag, dat slechts bewijst dat je kan PR’en wat je wilt, een middelmatige kandidaat wordt er geen cent beter van. Daar hebben we een mooie Nederlandse uitdrukking voor: ‘Al draagt een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding.’

De stap van de Amerikaanse verkiezingen naar onze bedrijfstak is niet zo groot. Het gaat ook hier om onderscheidend vermogen en de vraag of het daaraan gespendeerde geld enig effect oplevert. Neem drupa 2000, groter dan ooit en helaas voor vele exposanten ook duurder dan ze zich kunnen herinneren. Hiermee geconfronteerd bevestigen exposanten dit weliswaar, maar ze vinden allemaal dat ze niet mogen ontbreken. Dat lijkt logisch, maar er zijn omdat de anderen er ook zijn, is nu niet bepaald onderscheidend.

Als er dan enkele maanden na drupa persberichten opduiken met de mededeling dat het een goed fiscaal kwartaal was, ondanks de enorme kosten van drupa, lijkt het aanwezig zijn op deze beurs zijn doen volledig te zijn voorbijgeschoten.

De beslissing van de organisatie van Imprinta om deze beurs uit te stellen vanwege Ipex 2002 is dus niet meer dan logisch: twee grote beurzen binnen acht weken is echt te veel van het goede. De kern van de zaak, zijn er niet te veel geldverslindende beurzen met een dubieus rendement in onze bedrijfstak, blijft echter overeind. Het is veel efficiënter om de klant individueel of in klein comité de essentiële ontwikkelingen bij te brengen, zoals iedere onderwijskundige of psycholoog u kan vertellen.

Scroll Up

Pin It on Pinterest