Elektronische inkt zoekt toepassingen

Alhoewel er steeds vaker prototypen van beeldschermen met elektronische inkt opduiken en LG Philips onlangs het eerste echte product aankondigde voor eind dit jaar, zal het nog lang duren eer deze technologie gemeengoed is geworden. ‘Fabrikanten van elektronische inkt moeten oppassen dat ze geen oplossing op de markt brengen waarvoor geen probleem bestaat.’

Elektronische inkt is allesbehalve nieuw: al in de jaren zeventig van de vorige eeuw werd het uitgevonden in de laboratoria van Xerox in Palo Alto. Dezelfde laboratoria waar knappe koppen toen al werkten aan zaken als de computermuis en de grafische interface voor pc’s. Het verhaal wil dat toenmalig Xerox-onderzoeker Nick Sheridon zich kapot ergerde aan de groene computerbeeldschermen van die tijd en uiteindelijk met het idee van elektronische inkt kwam.

De uitwerking van idee tot werkbare technologie heeft behoorlijk wat jaren in beslag genomen, maar er zijn nu toch twee bruikbare manieren om beeldschermen met elektronische inkt te maken. De Amerikaanse fabrikant E Ink maakt inkt die bestaat uit miljoenen microscopische ballen die zijn gevuld met een blauwe kleurstof. In die kleurstof drijven weer miljoenen nog kleinere witte deeltjes met een negatieve elektrische lading. Als de bovenkant van de microscopische ballen positief geladen is, trekt dit de negatief geladen witte deeltjes aan en wordt het beeldscherm op die plek wit. Wordt de onderkant wit geladen, dan trekken de witte deeltjes naar beneden en wordt het beeldscherm op die plek blauw.

Xerox gebruikt in plaats van bolletjes met kleurstof en witte deeltjes miljoenen balletjes die aan de ene kant wit en aan de andere zwart zijn. Ook deze balletjes reageren op spanningsverschillen en draaien al naargelang de lading aan de bovenkant van het beeldscherm hun witte of de zwarte kant naar boven.

Elektronische inkt heeft een aantal grote voordelen. Zo verbruikt het bijzonder weinig stroom omdat alleen energie nodig is om het beeld te veranderen, niet om het vast te houden. Ook heeft elektronische inkt geen eigen lichtbron nodig voor de zichtbaarheid. Dat scheelt veel energieverbuik en betekent bovendien dat het beeld ook in fel zonlicht te lezen is. Tot slot kan het in zeer dunne, buigzame materialen worden aangebracht.

Ontwikkelaars als Xerox, E Ink en LG Philips staan daarom te trappelen om producten uit te brengen die gebruikmaken van elektronische inkt. Op een willekeurige plaats een krant met elektronische inkt lezen die zichzelf via draadloze technologie ververst, is daarbij slechts een van de fantasieën. Ted Scadler, analist bij het Amerikaanse onderzoeksbureau Forrester, waarschuwt hen op de technologiewebsite C|NET echter ‘geen oplossingen te vinden voor problemen die er niet zijn’.

Het is volgens hem niet genoeg als fabrikanten een product uitbrengen. Wie echt succes wil hebben, moet een totaaloplossing bedenken. ‘Apple is hiervan een briljant voorbeeld. Ze brachten niet alleen de iPod uit, maar koppelden daar tevens een website aan waar mensen muziek konden kopen. En de mp3-speler en website werken ook nog eens perfect samen. Ze herhaalden dit truucje met podcasts en later video en wie weet wat ze nog in de pijplijn hebben zitten.’

Scroll Up

Pin It on Pinterest