Gebabbel

Grappig hoe je denkt enigszins op de hoogte te zijn van de ontwikkelingen op digitaal gebied, maar regelmatig keihard wordt geconfronteerd met het feit dat er oneindig veel meer gebeurt dan je beperkte waarnemingsvermogen aankan. Of misschien mis ik simpelweg de neus voor de trends die het gaan maken…

Zo zag ik vorig jaar bij een miniseminar over user generated content Erwin Blom, toen nog Hoofd Digitaal bij de VPRO, enthousiast vertellen over twitter. De website is gemaakt om mensen in weinig woorden te laten mededelen wat ze op een bepaald moment aan het doen zijn, of zonet hebben gedaan. Dat is het eigenlijk, niet meer en niet minder. Ik had er ten tijde van de lezing van Blom nog nooit van gehoord en was meer aangestoken door diens enthousiasme dan door de feitelijke inhoud van het verhaal.

Dat onderkoeld verteld verhaal was overigens erg vermakelijk. Blom vertelde hoe een twittervriendenclub waartoe hij behoort er binnen enkele uren voor had gezorgd dat een getergde eigenaar van een slijterij ergens in Zeeland, ook twitterlid, een website kreeg en zelfs financiële ondersteuning om juridisch ten strijde te trekken tegen het besluit van de gemeente om aan de rand van de stad een supermarkt mét slijterij toe te staan, terwijl hem was beloofd dat zoiets niet zou gebeuren. Weg alle inspanningen om van zijn slijterij in het centrum van de stad een succes te maken.

Vorig jaar zomer verscheen er een Nederlandse variant van twitter, Numpa en nu is het de beurt aan Babl om de twittertrend voort te zetten. Natuurlijk schermen ze alledrie met hun specifieke eigenschappen en is de één ‘veel beter dan de ander en wel hierom’. Verder niet zo interessant, waar het om gaat is dat er blijkbaar een enorme behoefte onder mensen is om even de wereld te laten weten wat hem of haar bezig houdt. Even lekker schetteren, babbelen of hoe je het verder ook wilt noemen.

Scroll Up

Pin It on Pinterest