Google slaat tiende verjaardag over

Terwijl de gehele wereldpers druk bezig is stukjes te schrijven over het tienjarig bestaan van Google, gaan de zaken in Mountain View gewoon door alsof er niets aan de hand is. Google is in deze relatief korte tijd uitgegroeid tot een factor waar niemand omheen kan en de ambities gaan nog veel verder. Het is te hopen dat Google het eigen motto ‘Don’t be evil’ ook in de toekomst serieus blijft nemen.

Toen promovendus Larry Page in 1996 een onderzoek startte naar een methode om te achterhalen hoe vaak er op internet naar aan bepaalde pagina werd verwezen, kan hij niet hebben vermoed wat de gevolgen hiervan zouden zijn. Page kwam vrij snel niet verder bij het ontwikkelen van deze zoekmachine, de BackRub, en haalde er de wiskundige Sergey Brin erbij. Samen wisten ze een zoekmachine te fabriceren die betere resultaten wist te bereiken dan de toenmalige toppers onder de zoekmachines, zoals Altavista.

De beide studenten realiseerden zich dat ze goud in handen hadden en zochten financiële steun om hun bedrijf in de vaart der volkeren op te stoten. Dat kregen ze van Sun Microsystems-oprichter Andy Bechtolsheim, die bijzonder onder de indruk was van de demonstratie die Page en Brin gaven van hun zoekmachine. Hun geldschieter wees de twee jonge ondernemers er fijntjes op dat ze hun bedrijf wel even netjes moesten registreren, en zo is 7 september 1998 de officiële geboortedatum geworden van Google. De naam is overigens een verbastering van Googel, een één met honderd nullen erachter.

Het succes van Google was eigenlijk direct duidelijk. Al in het eerste jaar wist het bedrijf ongeveer 60 miljoen internetpagina’s te indexeren en kon het bogen op het verwerken van 10.000 zoekopdrachten per dag. Een indrukwekkend getal, dat een jaar later volledig werd overschaduwd door een verpletterend aantal van 500.000 zoekopdrachten per dag. En dat is op zich weer helemaal niets vergeleken bij de geschatte 235 miljoen zoekopdrachten per dag die tegenwoordig worden uitgevoerd door Google. Het is daarom niet zo verwonderlijk dat het gebruikmaken van Google een werkwoord is geworden. Daar is Google overigens weer niet zo blij mee, want een werkwoord is publiek bezit en dan kan het lastig worden om de merknaam te beschermen…

Google was twee jaar na de introductie zo belangrijke speler geworden dat de tijd rijp bleek om de relevantie en populariteit van al die zoekresultaten te vercommercialiseren. Google introduceerde in 2000 daarom een manier van adverteren die was gebaseerd op steekwoorden: AdWords. Als mensen op één van de zoekmachines van Google bepaalde woorden invoeren, toont Google rechts van de zoekresultaten advertenties die zijn gerelateerd aan die zoekwoorden. Het is wederom een hit en in 2007 was AdWords goed voor ruim 16 miljard dollar omzet!

Google staat ook bekend om het feit dat de werknemers nadrukkelijk wordt aangespoord om één dag per week de tijd te nemen om hun creativiteit de sporen te geven. Dit is echt lange termijn denken, want het levert met de regelmaat van de klok leuke, bruikbare en financieel interessante producten op. Google heeft hierdoor een ijzersterk imago opgebouwd als ultrascherpe denktank die steeds maar weer met de meest briljante producten op de proppen komt. Leuk zo’n imago, maar een aantal van die producten zijn natuurlijk gewoon ‘ouderwets’ en ‘ordinair’ opgekocht. De sociale website voor foto’s Picassa, videowebsite YouTube, advertentiebedrijf DoubleClick, het technische fundament onder Google Earth en het principe achter AdSense zijn hiervan de bekendste voorbeelden.

Aan de andere kant blijken eigen ontwikkelingen van Google, zoals het webgebaseerde Gmail, de sociale netwerksite Orkut, een online kalender en een internettekstverwerker, ook enorme successen. Of de kersverse browser Chrome daar ook bij gaat horen, weten we nu nog niet. Het is wel een nieuw uiting van het feit dat Google op steeds meer gebieden actief is. Het bedrijf slaat enorme bergen aan informatie op en verzint in rap tempo nieuwe mogelijkheden om deze informatie aan de man te brengen. Het bedrijf maakt er ook geen geheim van dat het eigenlijk alle informatie van iedereen ter wereld wil opslaan en daar hele leuke en uiteraard winstgevende producten omheen wil bouwen. De praktijk wijst uit dat Google steeds meer mensen met handige zaken aan zich weet te binden en het is daarbij de vraag hoe lang het bedrijf hiervoor slechts de adverteerders laat betalen.

Saillant detail van de overname van DoubleClick in 2007 was het feit dat Microsoft ook bijzonder geïnteresseerd was in het advertentiebedrijf. Microsoft non-liefhebbers zullen hierom misschien hard hebben gelachen. Maar dat lijkt een nogal beperkte visie. Recht voor onze ogen is natuurlijk het nieuwe Microsoft aan het ontstaan. Als Google uitgroeit tot een soort alleenheerser, is het te hopen dat dit een vriendelijke variant van een monopolist wordt. Wij gewone stervelingen mogen gratis blijven gebruikmaken van al het fraais, de bedrijven mogen betalen om dit alles in de lucht te houden. Enige hoop geeft het motto dat Google hanteert: ‘Don’t be evil’. Ook al is deze slogan volgens Forbes officieel gewijzigd in ‘Je kunt geld verdienen zonder kwaadwillend te zijn’, geeft dit enige hoop dat Google ons op den duur niet veel meer geld uit de zak gaat kloppen dan we eigenlijk hadden willen uitgeven.

Overigens staat de Californische stad Mountain View niet te schudden op haar grondvesten omdat Google een enorme knalfuif organiseert vanwege de tiende verjaardag. De feestneuzen blijven in de kast liggen, want Google heeft nog nooit een verjaardag gevierd en is zeker niet van plan met deze traditie te breken. En dat is eigenlijk best wel bescheiden voor een bedrijf dat nu al een icoon van een tijdperk mag worden genoemd, net als Microsoft dat ooit was.

Scroll Up

Pin It on Pinterest