Groene zoekmachine

Groen is ‘in’ en iedereen probeert er dan ook mee te scoren. Als er dan op internet ook bericht opduikt dat impliceert dat het gebruik van een product nu niet bepaald een ‘groene’ bezigheid is, gaan bij de fabrikant alle alarmbellen rinkelen.

Begin deze week berichtte de Engelse krant The Times dat het uitvoeren van twee zoekopdrachten bij Google evenveel CO2-uitstoot oplevert als het zetten van een pot thee oplevert aan dit schadelijke broeikasgas. Het bericht was gebaseerd op onderzoek van Alex Wissner-Gross, een wetenschapper die verbonden is aan de Harvard Universiteit. De onderzoeker berekende hoeveel energie de acht datacentra van Google wereldwijd dagelijks produceren en deelde dat door de 200 miljoen zoekopdrachten die dagelijks bij Google worden uitgevoerd.

Google reageerde als door een adder gestoken, of misschien is ‘ontstak in woede’ in dit verband een beter cliché. Volgens Google kost het slechts één kilojoule om een zoekopdracht uit te voeren, evenveel als een mens gemiddeld verbrand in tien seconden om alle lichaamsfuncties aan de gang te houden. Niets aan de hand dus, zo wil Google ons doen geloven, ze houden een uiterst ‘groene’ zoekmachine in stand. De mededeling dat het bedrijf er alles aan doet om zo min mogelijk energie te gebruiken, wordt overigens een stuk geloofwaardiger met de toevoeging dat dit niet alleen goed is voor het milieu maar natuurlijk ook voor de eigen portemonnee.

Het verhaal kreeg opeens een verrassende wending toen de wetenschapper er zich zelf mee ging bemoeien. Hij vraagt zich in een online artikel van TechNewsWorld af waar The Times de cijfers over Google vandaan had gehaald. Het onderzoek van Wissner-Gross betrof de gehele IT-industrie en dat leverde het feit op dat het gemiddeld 20 milligram CO2 kost om een website een seconde lang te bezoeken. De wetenschapper noemde Google als voorbeeld, maar het getal geldt voor alle websites. Dat The Times veel hogere aantallen noemde en het artikel ook zo schreef dat het leek of Wissner-Gross vooral Google op de korrel nam, heeft volgens hem te maken met het feit dat deze krant blijkbaar een appeltje heeft te schillen met Google. Die bewering over de journalistieke principes van de Engelse krant laten we op conto staan van de Harvard-wetenschapper, feit is dat het gebruiken van websites natuurlijk energie kost en dus het milieu belast, Google niet uitgezonderd. Niet erg heftig nieuws dus, wat niet wegneemt dat het gehele verhaal natuurlijk wel leuk is. Journalisten, het zijn net mensen, ha, ha, ha.

Scroll Up

Pin It on Pinterest