Grote Twitterschoonmaak

Het aanbreken van het voorjaar was vroeger aanleiding om het hele huis grondig te reinigen. Misschien moeten we deze gewoonte maar eens doortrekken naar de digitale wereld. Het hele jaar door zijn we druk in de weer geweest nieuwe mensen te gaan volgen op Twitter in de hoop dat ze ons ook terugvolgen en andersom. In de profielen zien we het aantal volgers en achtervolgden gestaag groeien, maar eigenlijk is het overzicht van het werkelijke nut van al deze mensen al vrij snel uit beeld verdwenen.

Welke mensen die we volgen, hebben de moeite genomen ons op hun beurt ook te gaan volgen? En als ze ons al volgen, hoe actief zijn ze daar eigenlijk in? Wie van de mensen die we volgen doet echt mee op Twitter en levert op die manier een bijdrage aan het sociale aspect dat dit netwerk toch in leven zou moeten houden en ook interessant maakt? Het zijn vragen die misschien niet dagelijks langskomen, maar toch belangrijk kunnen zijn als we serieus werk willen maken van Twitter. Waarom zouden we immers investeren in volgers die nauwelijks een bijdrage leveren aan dit netwerk?

Tijd voor een grote schoonmaak dus. Het goede nieuws: met de twee gereedschappen die hierna worden besproken is het een fluitje van een cent om de bezem eens flink door onze volgers te halen. The Twit Cleaner en ManageFlitter werken op een vergelijkbare manier: ze maken verbinding met de Twitteraccount, analyseren het gedrag van de volgers van deze account, maken hiervan een rapport en bieden in dit rapport ook direct de gelegenheid aan volgers te ‘ontvolgen’.

The Twit Cleaner Report for Robert HertogsThe Twit Cleaner is vooral geïnteresseerd in allerlei afwijkend gedrag zoals mensen die eigenlijk alleen maar links twitteren, of steeds dezelfde link, mensen die nergens op reageren, mensen die zelf vrijwel niemand volgen, of zelfs helemaal nergens op reageren. Mensen die heel veel berichten retweeten, vindt The Twit Cleaner ook verdacht. De website deelt de volgers netjes in categorieën in. Door op een volger te klikken, verdwijnt hij uit het overzicht en is hij veilig. Wie zichtbaar blijft in het rapport, kan met één druk op de knop ‘ontvolgd’ worden.

ManageFlitter voegt aan de hiervoor genoemde categorieën nog een aantal toe die getuigen van kijk op de dagelijkse praktijk van Twitter. Zo vinden veel mensen het enorm irritant dat mensen die ze volgen frequent leeglopen met een serie kort achter elkaar afgevuurde tweets. Het credo ‘als je het niet in 140 karakters kunt vertellen, start dan een blog’ is deze tweeps blijkbaar vreemd. Geeft niet, wie een hekel heeft aan deze mensen, zet in het fraai vormgegeven rapport dat ManageFlitter produceert een vinkje en drukt op ‘ontvolgen’.

Beide websites zijn behoorlijk efficiënt in het opschonen van onze volgers. Ze zijn zelfs zo goed dat Twitter er niet echt blij mee is. ManageFlitter heeft zelfs een bitse e-mail gekregen van Twitter dat het moet ophouden met hun dienst, die de regels zou schenden die Twitter heeft opgesteld over het ‘ontvolgen’ van mensen. Twitter wil niet dat er grote groepen volgers automatisch gevolgd of juist ‘ontvolgd’ worden, terwijl ManageFlitter beweert dat mensen nog steeds handmatig moeten selecteren wie wel en wie niet te volgen. Hoe dan ook, het werkt blijkbaar zo goed dat het Twitter is opgevallen.

Scroll Up

Pin It on Pinterest