Hardloopband

GO!

Het officiële doel van het sportschoolbezoek is de versterking van de rug. Het rondje langs de toestellen en de oefeningen op de vloer wordt met plezier afgewerkt. Toch ontwikkelt de sessie aan het eind op de hardloopband zich tot een steeds grotere verleiding.

Er is veel discussie over de hardloopband, die niet geschikt zou zijn om serieus te trainen. Een korte speurtocht op internet leert dat er eigenlijk maar één aspect van trainen op een loopband van belang is: lopen gaat gemakkelijker. Een hardloopband heeft zelf snelheid, dus heb je minder energie nodig om jezelf op snelheid te houden. Je traint de spieren dus net iets minder hard dan tijdens een training op de openbare weg. Dit gemis is te compenseren door de loopband op één of twee procent helling te zetten, ook buiten te trainen, of de hamstrings en bovenbenen extra te trainen.

Afwisseling is dus het toverwoord. Ik pas dit ook toe in de sportschool. Een sessie start meestal met een pittige piramide op de fietstrainer. In periodes van 5 minuten gaat de weerstand steeds een stapje omhoog en dan weer omlaag. De korte variant duurt 5 keer 5 minuten en de lange 7 keer 5 minuten. De zwaarte varieer ik door soms een zwaardere of juist een lichtere beginstand te kiezen. Al flink bezweet werk daarna het rondje langs de toestellen af. Als ik geen haast heb, voeg ik hier nog wat rugoefeningen op de vloer aan toe, die me door de fysiotherapeut eind vorig jaar zijn aangeleerd. Het programma dat ik van de sportschool heb gekregen eindigt met lopen op de hardloopband in een rustig tempo. Het is eigenlijk meer een soort van snelwandelen. In het begin deed ik dat braaf, maar al snel 'ontaardde' dit in echt hardlopen: heerlijk!

De eerste kilometer op de hardloopband is nodig om de cadans te vinden. Het is nog even wennen, maar als ik het lichaam de tweede kilometer lekker voel opwarmen, wanneer ik merk dat ik hele stukken niet bewust hoef na te denken om netjes hard te lopen, als de eerste zweetdruppels beginnen te stromen, vult het lijf zich langzaam maar zeker met een gelukzalig makend gevoel. Ah, wat is dat lekker zeg!

Dat gevoel is overigens niet genoeg om de saaiheid van het lopen op een loopband te bestrijden. Gelukkig valt er meestal genoeg te zien in de sportschool. Ook een mooie 'saaiheidsbestrijding' is zelf trainingsprogramma's bedenken. Een piramide bijvoorbeeld, of intervallen. Op deze manier beleef ik oprecht plezier aan het hardlopen. Zo veel zelfs dat ik mezelf tijdens de toesteloefeningen erop betrap delen over te willen slaan om maar eerder aan het hardlopen te kunnen beginnen. Zolang het 's avonds nog donker is, is de hardloopband mijn grote vriend!

Voor- en nadelen hardloopband