Heen en weer tussen de sportvelden

2 min leestijd

Ingeklemd tussen tennishal, hockeyvelden en de korfbalclub aan de ene kant en de ijsbaan, Sonkei en de honkbalclub anderzijds, loopt een strook asfalt van 400 meter. Deze ‘atletiekbaan’ is prima geschikt voor een intervaltraining.

De oefeningen starten aan de zijkant van de tennishal. De lopers die verzamelen op het Rembrandtplein, lopen zich door de Rembrandtlaan warm naar de tennishal. De hardlopers die zich bij de tennishal aansluiten, zorgen dat ze zijn ingelopen. De training gaat namelijk direct van start met een pittige oefening.

kaartje_intervallen_sportvelden

Oefening 1 – tempoloop

  • Start bij de tennishal.
  • Loop op 70% helemaal naar het andere einde van de weg (1).
  • Dribbel rechtsaf richtig Industrieweg (2) en weer terug naar begin van asfalt tussen sportvelden (3).
  • Herhaal de oefening tot bij de tennishal (4).
  • Dribbel door tot de kruising met Valeriaan (5), keer om en dribbel terug naar startpunt.

Oefening 2 – serie korte versnellingen

  • Start bij tennishal. Tot de kruising met de Westerstouwe (1) één vak tussen twee lantaarnpalen flink sneller tempo, één vak rust, één vak flink sneller tempo, enzovoort.
  • Wandel rechtsaf richtig Industrieweg (2) en dribbel weer terug naar begin van asfalt tussen sportvelden (3).
  • Herhaal de oefening tot bij de tennishal (4).
  • Dribbel door tot de kruising met Valeriaan (5), keer om en dribbel terug naar startpunt.

Oefening 3 – pittige herhaling tempoloop

  • Start bij de tennishal.
  • Loop op 80% helemaal naar het andere einde van de weg (1).
  • Dribbel rechtsaf richtig Industrieweg (2) en weer terug naar begin van asfalt tussen sportvelden (3).
  • Herhaal de oefening tot bij de tennishal (4).
  • Dribbel door tot de kruising met Valeriaan (5), keer om en dribbel terug naar startpunt.

Oefening 4 – steigerung

  • Start bij de tennishal.
  • Loop helemaal naar het einde van het sportpark (1). Voer het tempo langzaam maar zeker op van 50% naar 90%. Een optie is om na iedere tweede lantaarnpaal het tempo een tikkeltje omhoog te schroeven. Aan het eind ben je dus aan het sprinten!
  • Wandel rechtsaf richting Industrieweg (2) en dribbel weer terug naar het eind van het sportpark (3).
  • Loop vanaf het eind van het sportpark in rustig tempo 60% naar de tennishal (4) en de kruising met de Valeriaan (5). Keer in rustig tempo om en loop naar het startpunt.

Oefening 5 – serie steeds langere sprints

  • Start bij tennishal. Tot de kruising met de Westerstouwe (1) één vak tussen twee lantaarnpalen sprint, één vak rust, twee vakken sprint, één vak rust, drie vakken sprint, éen vak rust, vier vakken sprint.
  • Wandel rechtsaf richtig Industrieweg (2) en wandel weer terug naar begin van asfalt tussen sportvelden (3). Herhaal de oefening tot bij de tennishal (4).
  • Wandel door tot de kruising met Valeriaan (5), keer om en wandel terug naar startpunt.
  • Uitlopen naar het Rembrandtplein (route naar keuze)

logo_sonkei

De training voert iedereen maar liefst tien keer langs dit logo. Hoeveel hardlopers zullen dit fraaie symbool van Sonkei zien tijdens de training?

Scroll Up

Pin It on Pinterest