Internetslachtoffer

En weer heeft de onstuitbare opmars van internet een slachtoffer geëist. Dit keer is het de chipknip. De chipknip, wat was dat ook alweer, hoor ik u denken. Voor de overgrote meerderheid van de bevolking is de chipknip dat niet-gebruikte metalen gedeelte in de pinpas, de contactpunten waarmee de chipknip kan worden opgeladen met keiharde valuta.

Niemand doet dit en ondanks vele honderdduizenden guldens die door de beheerder zijn besteed aan reclame, is ook niemand van plan dat onding fanatiek te gaan gebruiken. Einde verhaal dus, nou ja, de beheerder van het systeem ziet nog kansen in het parvenca-segment. Het wat? Nou vooruit, de verkoop van PARkeertickets, VENding (snoep- en frisdrankenautomaten) en CAtering. Waarvan acte…

De reden dat de chipknip ooit werd ontwikkeld, is dat mensen bij het betalen konden afrekenen zonder dat de winkelier via de telefoonlijn contact hoefde te maken met zijn bank. Het is tegenwoordig lastig voor te stellen, maar ooit was communicatie over een telefoonlijn erg duur. De chipknip maakte dit onnodig, en dus zouden winkeliers geld besparen, was de wervende redenatie van de chipknip-bedenkers. Helaas voor hen gingen de ontwikkelingen met internet zo snel dat het al snel helemaal niet meer zo duur was om een verbinding met bank te onderhouden. Weg argumentatie, en de rest is dus geschiedenis, want ook de consument zag helemaal niets in de chipknip.

Een beetje wrang voor de chipknip is dat een ander argument vóór gebruik, namelijk dat winkeliers minder contant geld in huis hoefden te hebben, nog steeds blijkt te gelden. Bijna gelijktijdig met de ultieme marginalisering van de chipknip maakte de PvdA in Amsterdam bekend dat er een experiment van start gaat in de hoofdstad met gratis pinnen voor ondernemers. Tegen de vijftig winkeliers en horecagelegenheden hoeven een jaar lang geen transactiekosten te betalen. De proef heeft als doel de hoeveelheid contant geld in de zaken te verminderen en zo de veiligheid in de winkels te vergroten.

Het experiment is een initiatief van de PvdA in de hoofdstad en is uitgewerkt door de Stichting Bevorderen Efficiënt Betalen , MKB Amsterdam en Koninklijk Horeca. De partijen staken al een tijd geleden de koppen bij elkaar omdat ze vinden dat de veiligheid van winkeliers te wensen overlaat. Dit jaar is in de regio Amsterdam al twee keer een winkelier gedood bij een overval.

Scroll Up

Pin It on Pinterest