Laptop = Levensstijl

In het dagelijks leven is het al geen vreemd gezicht meer: mensen die op allerlei plekken een laptop openklappen. Toch kopen in Nederland consumenten nog steeds meer gewone computerkasten dan schootcomputers, maar dan ook maar net.

In Nederland is de verkoop van laptops nu namelijk al goed voor bijna 50 procent van de totale markt, zo blijkt uit cijfers van de bekende marktonderzoeker IDC. Het bureau verwacht dat volgend jaar ongeveer drie op de vijf verkochte computers schootversies zijn. Computerfabrikant HP is al wat verder in deze ontwikkeling: daar worden nu al meer laptops verkocht dan ‘gewone’ pc’s. De laptop is volgens HP tot lifestyle verworden: hoe mooier de laptop, des te ‘cooler’ de bezitter ervan.

Als dit waar is, heb ik nog een mooi verhaal over de kracht van design, alleen is het jammer genoeg voor HP een  verhaal over een schootcomputer van Apple. Toen ik nog twee hoog in het Amsterdamse stadsdeel de Baarsjes woonde, was ik namelijk de trotste bezitter van een iBook, de consumentenlaptop van Apple. Prachtig compact en maagdelijk wit ding, met het logo van Apple op de bovenklep. Het leuke was dat het Apple-logo wit oplichtte zodra de computer opstartte. De consumentendesktop van die tijd, de schemerlamp iMac, had precies hetzelfde gekkigheidje. De gebruiker zag er zelf niets van, maar degene die naar zijn Mac keek des te meer. Kijk, dat is nu goed voor het opbouwen van een ‘cool’ imago, getuige ook de vele verschijningen van wit oplichtende Apple-logo’s in televisieseries. Mag overigens niet meer, nu worden die logo’s afgeplakt op tv ;-(

Ik zat achter mijn Amsterdams bureau direct voor het raam en keek zo heerlijk de straat in als ik op mijn iBook bezig was. En de huiskamers van de overburen in, overigens. Wie veel privacy wil, moet niet in Amsterdam gaan wonen, maar dat terzijde. Zo had ik schuin tegenover mij al sinds een paar weken in de gaten dat de buurman een nieuwe iMac had gekocht. Best een beetje jaloers keek ik naar het wit oplichtende Apple-logo. Mijn iBook was ook mooi en nieuw, maar zo’n iMac was misschien toch nog wel iets mooier, dat soort gevoelens. Maar wat overheerste was toch de gedachte dat ik het leuk vond dat er een mede Apple-gebruiker in de straat woonde.

Een gevoel dat op een avond tot een ontuitgesproken climax leidde toen ik zag dat de overbuurman mijn witte Apple-logo ook had ontdekt. Ik zag hem opeens nadrukkelijk en langer dan noodzakelijk mijn kant op kijken, of eigenlijk net iets voor mij natuurlijk, op de plek waar ik gratis reclame voor Apple maakte. Wat volgde was een mengeling van trots dat de buurman wist dat ik ook tot de Apple-club behoorde en toch ook wel enige gêne over het feit dat ik mij hierover verkneukelde. Fabrikanten van laptops met Windows verkopen vele malen meer schootcomputers dan Apple, maar volgens mij zouden ze een moord doen voor dit soort verhalen. Ja HP, de laptop = lifestyle, alleen is het wel belangrijk welke levensstijl iemand weerspiegeld ziet in een laptop…

Scroll Up

Pin It on Pinterest