Marketinggoudmijn

De website van Adformatie bevatte gisteren een interessant bericht voor iedereen die regelmatig of zo af en toe met de trein reist. Het internetartikel was weer afgeleid van een bericht in dagblad Trouw. Wat blijkt: het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) heeft de gesprekken met de NS over de ov-chipkaart afgebroken.

De privacywaakhond van de overheid meent dat een abonnementhouder voor de NS geen enkel geheim meer heeft wanneer de digitale ov-chip wordt ingevoerd. Om af te rekenen wordt deze kaart op zijn reis namelijk uitgelezen door elektronische poortjes en oplaadautomaten, die daarmee gelijktijdig het reisgedrag van de kaarthouder bijhouden. Volgens het CBP overschrijden de NS een grens zodra ze het reisgedrag in verband brengen met de persoonlijke informatie van de reizigers.
Adformatie meldt in het artikel dat de NS daar (natuurlijk) heel anders over denkt. ‘Als iemand geregeld enkeltjes en retourtjes koopt op hetzelfde traject, zullen we hem informeren dat een abonnement of voordeelurenkaart veel goedkoper is. Dat is geen marketing, dat is voordeel aanbieden.’ De NS zeggen dat de persoonsgegevens en de reisgegevens apart worden opgeslagen. ‘Een koppeling wordt slechts gemaakt in het belang van de reiziger en alleen door geautoriseerde personen. Voor de marketing gebruiken we informatie die niet tot individuen is te herleiden.’

De koppeling is er dus, dat wordt niet ontkend door de NS. Dat betekent dat het reisgedrag van een ov-chipkaart valt te koppelen aan een individu. De NS kan dus zien dat ov-chipkaart nummer zoveel iedere dag van Diemen naar Utrecht CS gaat en weer terug en ook op welke tijdstippen. Ook wordt er met enige regelmaat een tripje naar Zandvoort gemaakt, enzovoort. Al die gegevens over al die individuen is natuurlijk een marketinggoudmijn, een natte droom voor iedere marketeer. En dan moeten we met z’n allen maar geloven dat de NS hiervan niet gebruikmaakt. Ze zouden natuurlijk gek zijn om het niet te doen, maar goed…

Scroll Up

Pin It on Pinterest