M(ooie)TV

Ooit, heel lang geleden, toen ik nog jong en dynamisch was, een twintiger zeg maar, maar ook zeer politiek correct, was ik samen met mijn vrienden heel erg verrukt over de komst van de muziekzender MTV.

Politiek correct of niet, als we bij elkaar waren, ging die zender vaak tot diep in de nacht aan. De uren dat de zender als muzikaal behang diende van onze verhitte discussies over van alles en nog wat, wisselden af met de episodes dat de clips het middelpunt vormden van een verzameling meningen en emoties over de muziek die onze huiskamers binnendrong.

Nog vele jaren later, in een periode als single in een totaal ander deel van het land, wist ik de zender nog heel vaak te vinden. Vooral de vrijdagavond, nacht eigenlijk, was mijn absolute favoriet, als MTV van twaalf tot twee uur in de nacht ambient house bracht. Als ik niet uit ging, zat ik steevast voor de buis om te luisteren: verrukt als ik favoriete artiesten langs zag komen, best vaak aangenaam verrast ook wanneer er een onbekende artiest mijn hart wist te beroeren. Menig krantenkatern is in de die jaren bekrast met een snelle aantekening van naam van de artiest en het nummer. De cd-winkels in Haarlem en Amsterdam waren blij met me… En helemaal bijzonder waren de clips met beroerde muziek die ik toch uitkeek omdat mijn ogen onweerstaanbaar de clip in werden getrokken. Mooie tijd, mooie televisiezender.

MTV wist in die tijd hele volksstammen jeugd aan zich te binden, maar die jongeren hebben tegenwoordig andere manieren gevonden om dezelfde behoefte als ik twintig jaar geleden had te bevredigen. Websites als MySpace en YouTube zijn de nieuwe MTV`s van deze wereld, en de muziekzender blijft enigszins in wanhoop achter bij deze ontwikkeling. Het weet eigenlijk niet goed in te springen op de al maar toenemende populariteit van internet, een medium dat ervoor heeft gezorgd dat jongeren minder vanzelfsprekend exclusief televisie kijken om muziek te luisteren. Trouwens, ook voor mij is internet de nieuwe bron van muzikale ontdekkingen.

In die zin is ook MTV een slachtoffer van internet, en dat is eigenlijk best vreemd. Al die hippe clips, de prachtige, door studenten aan kunstacademies gemaakte tussenfilmpjes die de revue passeerden, de BN`ers als presentatoren, de wereldwijd uitgezonden Awards: alles op en rond de muziekzender verspreidde de geur van hip, jong en dynamisch. En toch doet MTV er niet meer toe. Het is op zich niet erg, zo gaan die dingen, maar omdat ik er zelf ooit middenin zat, doet het toch een beetje pijn. Hoe luidde het cliché ook alweer: afscheid nemen is een beetje sterven. Ja, iedere keer als ik al zappend langs MTV kom en er draait weer een of andere vage Japanse film, dan sterft er inderdaad iets in me. Hoe is het toch mogelijk dat dit hippe instituut niet heeft kunnen inhaken op de opkomst van internet??????

Scroll Up

Pin It on Pinterest