Motorfietsverwarring

Ik ben toe aan een nieuwe motorfiets. Voor de liefhebbers: mijn huidige is een prachtige rode Yamaha SRX-6 die flink getuned is. Rijdt erg snel voor een 1-cylinder, laat een nadrukkelijk maar gelukkig niet asociaal hard geluid horen door de twee uitlaatpijpen, stuurt heerlijk licht en strak door de bochten en laat zich daarbij fantastisch van het ene op het andere oor leggen, zo ontdekte ik op een rustige dag voor het eerst op de oude Zuiderzeedijk, die zo fenomenaal langs het gemaal Stroink naar Blokzijl kronkelt.

Klinkt allemaal fantastisch, maar toch moet ie weg. De zithouding is namelijk extreem sportief en dat betekent dat ik er echt alleen maar hard op kan rijden, anders gaan mijn polsen zeer doen. En zo gaat een gepland toerritje vanuit Meppel door het Drentse land al bij Ruinerwold over in een race door dat landschap, en dat is nu juist lang niet altijd de bedoeling.

In mijn poging een waardige en meer praktische opvolger te vinden, speelt internet een prominente maar ook verwarrende rol. Marktplaats is een logische en vanzelfsprekende eerste plek en op meerdere manieren dan ik voor mogelijk had gehouden. Ik heb namelijk wel een paar modellen in het hoofd zitten, maar al zoekende komen er ook andere fietsen tevoorschijn. En als ik vervolgens daar weer op ga zoeken, komen ook daar weer verrassende modellen uit voort, enzovoort. Dealers adverteren ook vaak in Marktplaats, compleet met internetadres. En zo breidt mijn lijst met adressen van motordealers zich weer gestaag uit. Bezoek ik de websites van die dealers op zoek naar een specifiek model, dan blijkt deze motorzaak ook weer motoren te hebben staan die ook wel in aanmerking zouden kunnen komen, enzovoort.

En zo heb ik de afgelopen tijd met minimaal drie tabbladen open in mijn browser mezelf gek gemaakt. Van tevoren dacht ik wel zo’n beetje te weten welke motorfiets het zou worden, maar de overweldigende aanwezigheid van mooie motoren op internet deed de lijst met opties aanvankelijk slechts groeien. Opperste verwarring dus.

De echte wereld, die van staal, rubber en olie in dit geval, bracht uitkomst. Oriënteren op internet is natuurlijk heerlijk, maar er gaat niets boven een bezoek aan een echte dealer in de buurt. Een verkoper nam op een zeer drukke zaterdag alle tijd voor mijn verwarde motorpersoonlijkheid. Al pratend en filosoferend gingen we de hele showroom door en ook weer terug. In dit gelukzalige halfuurtje, waar vind je tegenwoordig immers nog zo’n verkoper, kwamen daar twee modellen naar voren die ik niet of nauwelijks in mijn overwegingen had meegenomen. Mijn hart sprong op van een Ducati ST2, een prachtige sportmachine met aanvaardbare zithouding. Echt zo’n fiets die ik móet hebben, ook al weet ik uit ervaring dat ook deze Ducati toch vooral sportief is en dat wil ik nu juist niet meer. Mijn ratio werd daarom blij van een Suzuki Bandit 1200 S, ondanks zijn stoere naam een beetje een grijze muis maar zeer geschikt voor sportief toeren en lange afstanden, zo bedacht het rationele deel van mijn hersenen.

Weer terug op internet kwam een bonte stoet aan tests langs over met name de Bandit. En wat blijkt: zo’n grijze muis is het nu ook weer niet. Deze motor blijkt volgens veel van deze tests een fantastisch blok te hebben met trekkracht over zo ongeveer het hele toerenbereik. De fiets laat zich daardoor heerlijk schakellui berijden, maar kan ook sportief een heel eind meekomen met de echte sportmotoren. De Bandit blijkt zijn naam dus toch eer aan te doen. Internet stichtte bij mijn zoektocht naar een nieuwe motor eerst verwarring, maar schiep uiteindelijk ook orde in de chaos. Ik kan niet wachten om de onderhandelingen te beginnen!

Scroll Up

Pin It on Pinterest