Multimediale overkill

De in spirituele kringen welbekende goeroe Barry Long gaat in een van zijn boeken te keer tegen ouders die hun pasgeborenen bombarderen met stimuli, waardoor ze veel te weinig kans krijgen om eens lekker in hun wiegje of box te liggen en een tijdje gewoon ‘te zijn’.

Ze worden daarentegen voortdurend gedwongen te kijken naar felgekleurde mobielen, die bovendien om de haverklap nog geluid maken ook. Het is allemaal bedoeld om kinderen te kweken met perfect ontwikkelde zintuigen, maar volgens Long zorgen ouders alleen maar voor dat hun kinderen de rest van hun leven onrustig op zoek zijn naar prikkels. Een soort aan ADHD leidende kinderen, bedoelt hij volgens mij.

Ik kreeg deze gedachte toen ik met mijn gezinnetje terugkeerde van een fikse wandeling langs de Ankeveense plassen en in Diemen werd geconfronteerd met de jaarlijkse borden die automobilisten waarschuwen dat het schooljaar weer is begonnen. Die waarschuwingsborden zien er dit jaar anders uit dan voorgaande jaren, ze zijn namelijk uitgevoerd in Blue Band-blauw en voorzien van een afbeelding van het meisje dat we kennen uit de reclamespotjes van dit botertje. Als deze sympathieke borden al niet meer kunnen worden behoed voor reclame, dan is er is dus blijkbaar geen enkel medium meer veilig voor reclame-uitingen.

We leven helaas in een wereld waarin alles is verheven tot een medium voor meestal ongevraagde boodschappen. Zowel op als in alle vormen van openbaar vervoer vraagt reclame om uw aandacht, openstaande bruggen tonen boodschappen, wanneer ik mijn klokhuis wegwerp in een gemeentelijke prullenbak wordt mijn blik getroffen door een verwijzing naar een website, op Schiphol wordt het geraas van vliegtuigen met gemak overstemd door een billboard met een geluidsinstallatie waarvoor PinkPop zich niet zou schamen, vaktijdschriften moeten redactionele pagina’s inleveren als dat zo uitkomt en de redacties van de landelijke dagbladen discussiëren hier door de oprukkende commercie noodgedwongen ook al over. Kunnen we hier met z’n allen niet eens mee ophouden? Ik heb namelijk geen zin in deze multimediale overkill. Laat me met rust!

Scroll Up

Pin It on Pinterest