Muziekindustrie toe aan zelfreflectie

In Nederland is het afgelopen jaar 90 miljoen euro minder besteed aan dvd’s, cd’s en computerspelletjes dan in 2004. De belangrijkste reden voor het inzakken van de amusementsmarkt is dat niet alleen de vraag naar muziek-cd’s maar ook de verkoop van dvd’s terugloopt, zo meldde de NVPI onlangs. De brancheorganisatie geeft het illegaal uitwisselen van bestanden weer eens de schuld, maar zou er goed aan doen bij zichzelf te rade te gaan.

De NVPI, de Nederlandse Vereniging van Producenten en Importeurs van beeld- en geluidsdragers, constateert dat het aantal verkochte cd-albums daalde met 13 procent tot 266,8 miljoen stuks. ‘Dit is een absoluut diepterecord, dat niet wordt gecompenseerd door dvd’s. Want dat product heeft eveneens te lijden onder de oneerlijke concurrentie die wordt gevormd door het illegale aanbod op internet’, aldus de NVPI. Het aantal verkochte dvd’s liep terug van 338 miljoen tot 325 miljoen.

Dat er films en muziek illegaal wordt uitgewisseld en dat dit de entertainmentbusiness omzet kost, zal niemand ontkennen. Toch is er meer aan de hand. Een eerste aanwijzing hiervoor is een groot onderzoek naar de muziekbelevenis in opdracht van het persbureau Associated Press en het tijdschrift Rolling Stone. Driekwart van de duizend ondervraagde Amerikanen gaf aan dat ze cd’s te duur vindt en bijna zestig procent vindt de hedendaagse muziek slechter en slechter worden.

Deze twee opvattingen zijn ook de belangrijkste twee rode draden op een discussieforum over dit onderwerp op de technologiewebsite C|NET. Volgens een deelnemer die onder de naam ‘Max Smoke’ bijdroeg aan de discussie, is er daarnaast ook iets heel anders aan de hand. De verkoopaantallen van cd’s zijn volgens deze ‘Max’ jarenlang zo hoog geweest omdat mensen fanatiek cd’s kochten van hun favoriete muziek op oude lp’s. En nu zijn ze zo’n beetje uitgekocht.

Dat de muziekindustrie nu zo spastisch reageert op dalende verkoopaantallen, heeft volgens deze deelnemer alles te maken met het feit dat ze de aandeelhouders hebben voorgehouden dat de hoge verkoopaantallen eeuwig zouden voortduren, terwijl de muziekindustrie heel goed wist waarop deze gebaseerd waren. En nu krijgt het illegaal downloaden van muziek dus de schuld, aldus ‘Max’.

Zo’n beetje alles wat de muziekbranche doet om de daling in omzet tot staan te brengen, is niet zo best tot ronduit slecht voor hun imago. Zo probeert deze industrie al enige tijd de vaste prijs van 99 dollarcent voor een nummer op de iTunes-website van Apple omver te krijgen. Ja, zeker om de populairste nummers fors in prijs te verhogen, dachten de gebruikers van deze muzieksite. En zij niet alleen, ook Apple’s hoogste baas Jobs reageerde met de cynische opmerking dat de platenlabels te hebberig zijn.

De muziekindustrie werkt ook aan muziek die op allerlei mogelijke manieren is beveiligd. Een beveiliging die het vrije gebruik van muziek door mensen die ervoor hebben betaald ernstig belemmert. En het dieptepunt wordt gevormd door de plannen om muziek te gaan verhuren. Dan heeft iemand weliswaar een muziekbestand, maar moet hij iedere keer dat hij het afspeelt dokken. Dit druist wel erg in tegen het rechtsgevoel van mensen.

De conclusie uit dit alles is zo klaar als een klontje: de muziekindustrie moet naar de psychiater voor enige zelfreflectie. En als dat te duur is, wil de consument, hun klant, ook wel een paar adviezen kwijt: breng veel meer te gekke muziek uit, verlaag de prijs van cd’s, en laat ons doen met de muziek op cd’s wat we willen (behalve illegaal uitwisselen natuurlijk).

Update 7 maart:
De muziekindustrie heeft blijkbaar niet alleen onder veel consumenten een slecht imago. De Amerikaanse overheid gaat namelijk een onderzoek instellen naar vermeende prijsafspraken tussen platenmaatschappijen. Naar verboden kartelpraktijken dus. Het zal mij niets verbazen als dat zo is. In een interssant artikel hierover staat trouwens een leuke passage over wie er nu hoeveel verdient aan een nummer in de iTunes webwinkel. Nou, van elke 99 cent die een nummer bij iTunes kost, gaan er 72 naar het platenlabel, 8 cent naar de uitgever (artiest denk ik) en 19 cent mag Apple zelf houden. Aangezien er al meer dan een miljard nummers zijn verkocht via iTunes, heeft de platenindustrie dus 72 miljard dollar omzet behaalt en Apple ‘slechts’ 19 miljard. Wat zeuren die platenlui nu eigenlijk, zo hoeven hier werkelijk helemaal niets voor te doen en kunnen rustig achterover leunend hun handjes ophouden. En nog is het blijkbaar niet genoeg, bah!

Scroll Up

Pin It on Pinterest