Nederland voor Intel minder belangrijk

Video is belangrijk geworden in de wereld van de consumentenelektronica. Veel draait tegenwoordig om de distributie van video via internet en het zo eenvoudig mogelijk afspelen van de beelden op verschillende apparaten. Apple is al eerder op deze op stoom gekomen trein gestapt, recent volgden Yahoo, Google en Intel.

Het Amerikaanse onderzoeksbureau Points North Group publiceerde eind vorig jaar een rapport over het bekijken van videobeelden via internet en op diverse draagbare apparaten. Twintig procent van de geënquêteerde Amerikanen zei drie tot vier keer per week op internet naar nieuwsberichten te kijken, zestien procent met dezelfde regelmaat video’s op websites van televisiestations te bekijken en nog altijd twaalf procent zit zelfs complete via internet uitgezonden televisieshows uit.

Points North Group vroeg ook op welke apparaten mensen naar videobeelden kijken. Bijna dertig procent doet dit op de pc of laptop, bijna een kwart downloadt video’s vanaf internet en speelt deze direct af op de tv, negentien procent bekijkt nieuwsitems op gsm of ander draagbaar apparaat en iets minder mensen bekijken zelfs hele shows op dit soort toestellen.

Deze cijfers, en die uit vele andere rapporten, tonen aan wat velen eigenlijk al wisten: video via internet is een ‘hot item’ geworden. Het is daarom niet zo verwonderlijk dat grote spelers op internet er zich mee zijn gaan bemoeien. Zo kondigden zoekmachines Yahoo en Google onlangs nieuwe diensten aan rond het thema video. Yahoo lanceerde een dienst waarop internet op allerlei manieren aan mobiele telefonie en televisie wordt gekoppeld, terwijl Google een videowinkel heeft geopend waarop bewegende beelden van onder meer sportwedstrijden kunnen worden binnengehaald.

De Amerikaanse chipproducent Intel laat zich ook niet onbetuigt met het nieuwe chipplatform Viiv. Deze processors zijn speciaal ontwikkeld voor het zo soepel mogelijk afspelen van videobeelden op consumentenelektronica. Helaas moet Nederland voorlopig wachten op deze chips. Het speerpunt in Europa ligt volgens Intel Benelux in eerste instantie namelijk in Groot-Brittannië, Duitsland, Frankrijk en Italië. Daar worden nu de entertainmentpartners gezocht. Met Nederlandse amusementsbedrijven, zoals de omroepen en Endemol, zijn echter geen allianties afgesloten om videobestanden aan te bieden die soepel kunnen worden afgespeeld op tv’s.

Intel Benelux verwacht desondanks dat Vivv ook in Nederland zal doorbreken. Vivv kan volgens Intel Benelux voor de Nederlandse consument ook nu al van groot belang zijn, omdat de technologie een belangrijke rol kan spelen voor het verplaatsen van foto- en muziekbestanden naar tv’s en muziekinstallaties. Het zal ongetwijfeld zo zijn, al komen Viiv-toepassingen heel wat beter tot hun recht wanneer er ook inhoud (lees: video) voor wordt aangeboden.

Afgezien hiervan lijkt er toch voorzichtig over een doorbraak in de elektronicabranche te mogen worden gesproken. Op ’s werelds grootste elektronicabeurs in Las Vegas, die in de eerste week van 2006 van start is gegaan, barst het namelijk van de nieuwe initiatieven. Niet alleen Intel, maar ook rivaal AMD en bedrijven als Microsoft, Cisco Systems en Hewlett-Packard willen daarin een grote rol spelen. AMD presenteerde zelfs een tegenhanger van Viiv: AMD Live. Als al deze spelers hun zaakjes goed voor elkaar hebben, moet de consument daar wel voordeel bij hebben.

Scroll Up

Pin It on Pinterest