Nieuwe muzikale horizonten

Het is alweer oud nieuws, maar misschien is het u ontgaan: mediagigant CBS heeft voor 280 miljoen dollar internetradiostation Last.fm gekocht. Daarmee sluit CBS aan in het rijtje mediaconcerns die een online community opkoopt.

Last.fm stelt een muziekspeellijst samen op basis van persoonlijke muzieksmaak en biedt webradiozenders aan. Naar verwachting zullen straks Last.fm leden CBS video clips op de site kunnen oploaden. CBS zal op haar beurt profiteren van een nieuw digitaal advertentieplatform. Last.fm heeft het hoofdkantoor in Londen en telt meer dan 15 miljoen actieve gebruikers. Last.fm heeft aan E-Commerce Times verklaard onafhankelijk te blijven opereren.

Dat laatste lijkt me onvermijdelijk als Last.fm het succes wil continueren. Ik heb er een behoorlijk lange tijd van gebruikgemaakt en snap het succes daarom ook wel. Je wordt `lid` van de club, geeft je profiel met favoriete genres op en op basis daarvan laat Last.fm een continue stroom nummers horen. Soms verrassend, soms totaal de plank mis geschoten, maar eigenlijk altijd vermakelijk. Als een nummer je niet bevalt, zap je het weg en daar leert het radiostation dan weer van. En de gebruikers leren muziek kennen die ze hiervoor nog niet kenden, een waar Mekka voor de ware muziekliefhebber.

Last.fm heeft nog een maatje in de vorm van iScrobbler , een plugin voor iTunes die in de gaten houdt welke muziek wordt afgespeeld en op basis van de metadata in de mp3`s met informatie over zaken als artiestennaam, album, genre, enzovoort, nieuwe muziek voordraagt voor de afspeellijsten in Last.fm. Geen extra voor de achterdochtige medemens, want er gaat informatie over jezelf naar derden, maar waarom zouden we de beheerders van Last.fm niet vertrouwen?

Er zijn overigens nog veel meer manieren om nieuwe muzikale horizonten te ontdekken. Ook een maatje van iTunes is iLike (wat is dat toch met die `i`-namen, maar goed), een plugin die net als iScrobbler in de gaten houdt wat er in iTunes wordt afgespeld en op basis hiervan een lijst met commerciële en gratis muzieknummers presenteert met vergelijkbare muziek. De gratis nummers kunnen worden gedwonload en geïmporteerd in iTunes. Helemaal goed!

Van een heel andere orde is Musicovery, een website waar op basis van gemoedstoestand en genres een bijna letterlijke toer langs nummers kan worden gemaakt. De website toont een prachtig slingerende slang met muzieknummers als knooppunten. Je kunt ervoor kiezen die hele slang zich ongestoord te laten afrollen, of deze sequentie te onderbreken door op een favoriet nummer te klikken. De gehele slang krijgt dan een andere vorm en de reeks nummers verandert daarmee. Een erg vermakelijke manier om nieuwe dingen te ontdekken of gewoon muziek te horen die bij je huidige stemming past.

Scroll Up

Pin It on Pinterest