Patiëntendossier

Er circuleert een e-mail door Nederland met daarin een grappig telefoongesprek tussen een hongerige man die een pizza wil bestellen en een dame van de pizzeria. De rode draad van dit komische stukje is dat het elektronische patiëntendossier misschien voordelen kent, maar zeker ook nadelen.

Mensen komen opeens wel erg veel te weten. Dit is niet zo erg als het een dokter betreft die tijdens zijn weekenddienst er zeker van wil zijn dat de krachtige pijnstiller die hij wil voorschrijven, geen allergische reacties oproept bij een patiënt die normaal gesproken een andere huisarts consulteert. Komt deze informatie in verkeerde handen terecht, dan zou het allemaal veel minder handig kunnen worden, bijzonder vervelend zelfs.

Ooit bedacht ik een mooi scenario over een man die volkomen onverwacht een hulpverlener van verslavingszorg aan de deur kreeg omdat het ‘pinpasregistratiesysteem’ had geconstateerd dat hij wel erg vaak en veel zaken deed met het plaatselijke casino. Wellicht kon hij wat hulp gebruiken bij het bestrijden van zijn gokverslaving? De e-mail die nu rondgaat door Nederland is ook een aardige poging de schaduwzijde van al die gekoppelde databases te parafraseren.

Telefoniste: `Pizza Hut, goedenavond.`
Klant: `Goedenavond, ik wil een paar pizza`s bestellen.`
Telefoniste: `Mag ik uw Burgerservicenummer, meneer?`

Klant `Dat is 222 0033653 52.`
Telefoniste: `Dank U, meneer Jan Vandenbroecke. Uw adres is Haagstraat 256 en uw vaste telefoonnummer is  288 54 22. Uw telefoon op uw werk bij Dexia is 678 89 65 en uw GSM 06-75652532. Vanuit welke locatie belt U ons?`

Klant: `Euh…. Ik ben thuis. Waar haalt u al deze info over mij vandaan?`
Telefoniste:  `Wij zijn op Het Systeem aangesloten, meneer.`
Klant:  (zucht diep) `Goed Dan! Mag ik twee pizza`s met ham, mozzarella en…`

Telefoniste: `Ik denk niet dat dit een goed idee is, meneer.`
Klant:  `Hoezo?`
Telefoniste:  `U lijdt volgens uw medisch dossier aan hoge bloeddruk en u hebt ook een te hoog cholesterolgehalte; uw ziekteverzekering weigert de gevolgen van schadelijk eetgedrag te vergoeden in geval van problemen. Bovendien krijgen wij ook een boete voor het leveren ervan.`

Klant:  `Oei! Wat raadt u mij dan aan?`
Telefoniste:  `Probeert u onze Pizza met yoghurt en sojabrokjes eens. U zult dat ongetwijfeld heel lekker vinden.`
Klant:  ` Waarom denkt u dat ik dat zal lusten?`
Telefoniste:  `Uw vrouw heeft onlangs het boek `Lekkere recepten met soja` in de lokale bibliotheek geleend`.

Klant:  `Oké… Stuurt u daar dan twee van. Voor mij en mijn vrouw.`
Telefoniste: `Goed. Dat kost samen dertig Euro.`
Klant:  `Prima. Ik geef u het nummer van mijn creditkaart. Dat is….`

Telefoniste: `Sorry, meneer, maar u hebt uw toegestane bedrag al overschreden. U zult cash moeten betalen.`
Klant:  ` Okay! Ik haal het bedrag wel uit de muur voordat uw bezorger arriveert.`
Telefoniste:  `Dat zal niet lukken, meneer, er staat niets meer op uw bankrekening.`

Klant:  `Dat is uw zaak niet! Stuur die pizza`s en ik zorg wel dat ik het geld heb. Hoelang duurt het`?
Telefoniste:  `U krijgt de pizza`s over een uur bij u thuis. Hebt u haast, dan kunt u ze hier afhalen en contant betalen. Maar pizza`s per motor vervoeren is niet aan te raden, meneer.`
Klant (getergd): `Hoe weet u dat ik een motor heb??`
Telefoniste:  `Ik lees hier dat u uw afbetalingen van uw auto niet meer hebt kunnen doorbetalen en dat uw wagen in beslag is genomen. Maar uw motor is betaald, dus ik veronderstel dat u die gebruikt.`
Klant:  `@#%/$@&?#!`
Telefoniste:  `Mag ik U verzoeken om beleefd te blijven, meneer? U bent al eens veroordeeld geweest wegens belediging van een wetsdienaar. Een tweede aanklacht zou niet best zijn.`
Klant:  (Sprakeloos)

Telefoniste:  `Nog iets anders, meneer?`
Klant:  `Neen… Of ja, toch wel: vergeet niet om ook de gratis twee liter Cola te leveren zoals in uw folder staat.`
Telefoniste: `Sorry, meneer, een uitsluitingclausule in onze vergunning verbiedt ons om gratis dranken, die suiker bevatten, aan diabetici te geven…. Wat dacht u van suikervrije Rivella, meneer?

En nu met z’n allen maar hopen dat het nooit, maar dan ook nooit zover komt…

Scroll Up

Pin It on Pinterest