Philips moesten we maar wegzappen

Philips heeft een patent neergelegd dat het mensen onmogelijk maakt om tijdens reclame naar een andere zender te zappen. De technologie werkt ook op dvd-recorders en weerhoudt kijkers ervan om de reclames over te slaan met versneld doorspoelen. Hier past eigenlijk slechts één reactie: boycotten die hap!

De vinding van Philips is op z’n zachtst gezegd een aardverschuiving in de manier waarop bijna iedereen televisie kijkt. Wie geen zin heeft in de reclame op tv, gaat chips en bier halen, naar de wc, of blijft zitten en zapt naar een andere zender. Dit verschijnsel is natuurlijk allang bekend en is ook de basis geweest van de opkomst van een tv-dienst als TiVo en dvd-recorders die zo geprogrammeerd kunnen worden dat de reclame op tv wordt overgeslagen tijdens het opnemen.

Erg klantvriendelijk allemaal, maar een doorn in het oog van reclamemakers en daarmee ook de concerns die de media voor die advertenties onderhouden, de entertainmentindustrie. Dat is ook geen nieuws, dus heeft Philips misschien gedacht dat ze maar eens in dat gat in de markt moest springen.

Het resultaat is software die aan het begin van ieder programma de kijkers de mogelijkheid biedt om dit met of zonder reclame te aanschouwen. Als iemand de reclame wil overslaan, moet een bedrag worden overgemaakt aan de aanbieder van de uitzending. De details van deze financiële transactie zijn niet bekend, maar dat zal wel iets Orwelliaans worden als afboeken op een creditcard of rechtstreeks van je bankrekening. Je gegevens moet je wel eerst hebben opgeven, anders krijg je je nieuwe tv of dvd-recorder niet eens.

‘Hé, breng de boodschapper niet om zeep’, schijnt een Philips-woordvoerder te hebben gezegd naar aanleiding van het rumoer dat is ontstaan over dit bericht. ‘De technologie is slechts bedoeld om tv-op-afroep een nieuwe wending te geven’, aldus de persvoorlichter van Philips. Ja, ja, maar het patent dat het elektronicaconcern hierover heeft gedeponeerd, spreekt toch duidelijke taal. De software maakt zappen en doorspoelen tijdens reclame onmogelijk.

Boycotten die hap dus, maar misschien valt er niet zo veel te dwarsbomen. Als aanbieders van tv- en videobeelden en fabrikanten van apparaten waarop dit afgespeeld of opgenomen kan worden op deze lijn gaan zitten om de adverteerders blij te houden, blijft er weinig keuze over. Naar digitale kanalen op internet dan maar en als ze daar ook iets op hebben weten te vinden, dan kun je tijdens die vervelende reclame altijd nog een boos stukje gaan publiceren…

Scroll Up

Pin It on Pinterest