Pizzabakkers

Iedereen die ooit online iets heeft besteld, kent het waarschijnlijk wel: een webpagina waar de bestelling tot aan de deur gevolgd kan worden. Een nuttige toevoeging aan een webwinkel als het een grote aanschaf betreft die je het liefst gisteren al in huis had gehad.

Zo heb ik eens een paar dagen met enige regelmaat – te vaak eigenlijk want ik kon niet wachten eer de deurbel zou gaan – de afwikkeling van de online aankoop van mijn iMac gevolgd. Dat leverde statements op als ‘hij ligt op de productielijn’; ‘product is klaar voor verzending’; ‘hij is verscheept’; ‘product aangekomen in distributiecentrum Zwolle’, enzovoort. Die laatste mededeling las ik overigens bijna te laat, want op het moment dat ik blij constateerde dat mijn Macje al in het land was, ging de deurbel en kon ik het apparaat begerig uit de handen van de koerier grissen.

Wellicht dat een geoefend Zenmeester een glimlach op zijn gelaat tovert bij zoveel ongeduld, maar ik vind het een fraaie dienstverlening. Dat kan ik helaas niet zeggen van iets vergelijkbaars dat een pizzaketen aan de overkant van de oceaan heeft gelanceerd. Domino’s Pizza heeft namelijk iets ‘nieuws’ bedacht: iedereen die een pizza besteld bij deze keten, kan de voortgang van zijn bestelling via een website volgen. Tja, het enige dat ik op dat moment op mijn gelaat toverde, was een verbijsterde, steeds groter wordende grijns. Hoe ‘nerdy’ kun je zijn, dacht ik zo? Is er überhaupt iemand op aarde te vinden die hierin is geïnteresseerd? En als dit een onverwacht succes wordt, zadelt de pizzaketen zich niet op met een lawine aan ongeduldige klanten met rammelende magen die de status van hun bestelling niet snel genoeg zien veranderen? Ook al is deze dienst waarschijnlijk juist in het leven geroepen om het aantal telefoontjes van ongeduldige klanten te reduceren, betwijfel ik of het werkt. Wie tot het deel der bevolking hoort dat de pizzabakker gaat bellen waar de pizza’s blijven – daar schaam ik me eerlijk gezegd ook niet altijd voor – die laat zich natuurlijk niet afschepen met een voortgangsmelding, die wil gewoon zijn pizza hebben en wel NU!

Tot slot nog een tipje: voorzie iedere pizzadoos van een RFID-chip, bouw een systeem om de pizzadoos met inhoud te volgen door de straten van bijvoorbeeld NewYork en koppel dit live aan Google Maps. Kunnen klanten dan via de pc hun pizza letterlijk op zich zien afkomen. Dat zou misschien nog kunnen werken, dames en heren pizzabakkers!

Scroll Up

Pin It on Pinterest