Populieren

Ik zou niet graag in de schoenen staan van een graficus. De omstandigheden waaronder deze ondernemers moeten werken, zijn objectief gezien behoorlijk belabberd. Veeleisende opdrachtgevers, lage prijzen, hevige concurrentie, enorme werkdruk en aan het eind van de rit blijken de marges toch weer tegen te vallen. Het stormt in de grafische industrie, is daarvoor geloof ik de uitdrukking.

Een markt dus met veel onzekerheden, te veel eigenlijk. Wat bijvoorbeeld te denken van CTP, waarvan iedereen beweert dat het definitief is doorgebroken. Daar hoort toch een vorm van stabilisering bij, maar de doorbraak bestaat vooral uit nog meer verschillende technologieën. Denkt een grafisch ondernemer eindelijk duidelijkheid te krijgen, wordt deze geconfronteerd met nog méér keuzen. Ik zou daar als drukker in deze barre financiële tijden behoorlijk wakker van liggen, want voor je het weet heb je veel geld geïnvesteerd in een technologie die het helaas niet heeft gered.

Internet is nog zo’n ontwikkeling waar de grafische industrie wakker van móet liggen. Niet omdat dit medium drukwerk gaat vervangen, want daar geloof ik niet zo in, maar vanwege het feit dat internet nu al de manier van zaken doen verandert, want daarin geloof ik heilig. Internet is namelijk een fantastisch communicatiemiddel dat partijen uit een productieketen gemakkelijk bij elkaar brengt. Een schrijver kan bijvoorbeeld al rechtstreeks zijn boek laten drukken/printen bij bedrijven als Goopher en TED Gigaprint.

Dit soort ontwikkelingen betekenen nog meer onzekerheid voor grafici, die ook hierover een standpunt moeten innemen en dit zijn slechts twee voorbeelden. Hoe ga je hiermee om? Ik pretendeer niet de wijsheid in pacht te hebben, maar één ding weet ik zeker: heel hard schreeuwen dat het allemaal onzin is, staat gelijk aan zelfmoord. Dat lijkt erg veel op agrariërs die hun boerderij tegen de storm beschermen met populieren en er achter komen dat die behoorlijk snel omgaan als het er echt op aan komt.

Scroll Up

Pin It on Pinterest