Recensie Media Makeover

De lancering van de nieuwe iPhone domineerde afgelopen week mijn nieuwsstroom. Gek werd ik ervan. Cynisch ook. En ik realiseerde me dat ik wat nieuwsgaring betreft in kringetjes rondzwem.

Ik probeer met Zite een ander soort artikelen onder ogen te krijgen, maar ook daar lees ik vooral de nieuwsstromen die afgelopen week onvermijdelijk tot het nieuwste mobieltje uit Cupertino leidden. Zucht…

Volgens Alisa Miller, schrijfster van het boek ‘Media Makeover’, is dit typisch een voorbeeld van gevangen zitten in een ’nieuwssilo’. Wie bij het lezen van nieuws en achtergronden steeds dezelfde soort nieuwtjes tegenkomt, dezelfde commentatoren, experts, enzovoort, is volgens Miller gevangen in zo’n ’zuil van eenzijdigheid’. En dat is niet best. We worden er namelijk dommer door, vindt deze eigenaar van een Amerikaans radiostation.

Het voorgaande is de kern van haar betoog over hetgeen er moet veranderen in de mediasector. Het is een industrie geworden die steeds kleinere hapklare brokjes levert aan mensen die qua nieuwsconsumptie zelf ook in kringetjes ronddraaien. Een cynische sector ook, met een ongezonde nadruk op slecht nieuws. Miller haalt voorbeelden aan van kranten die met de gemiddelde samenstelling van hun artikelen de indruk geven dat hun stad uitzonderlijk crimineel is, terwijl dat nergens blijkt uit cijfers van politie en justitie. Geen typisch Amerikaans verschijnsel overigens.

Media en mediaconsumenten houden elkaar dus gevangen in een nieuwssilo. Miller heeft ook een recept om deze patstelling te doorbreken: verandering van spijs. Probeer andere nieuwsbronnen aan te boren; abonneer je op nieuwsstromen die totaal andere onderwerpen brengen dan diegene die je steeds maar weer leest; spit eens door een artikel over een onderwerp dat je interesseert van een krant wiens politieke standpunt je juist niet deelt, zijn een paar adviezen van Miller.

Het zal niet direct tot de gewenste ’Makeover’ van de media leiden, maar dat hoeft wat haar betreft ook niet. De ondertitel van haar TED-boek is niet voor niets ’Improving The News One Click at a Time’. Ik ben ’om’. TED is voor mij al een nieuwe inspiratiebron van andersoortig nieuws. Nu nog een geheel vernieuwde Zite. En misschien zijn die nieuwsstromen die via Google Reader binnenkomen ook niet allemaal even verschillend. Werk aan de winkel dus!

cover media makeover
Scroll Up

Pin It on Pinterest