Recensie: Simpel

Jan Willem Alphenaar, deskundige op het gebied van communicatie, is gefascineerd door alles dat je met social media teweeg kunt brengen. Al direct aan het begin van ‘Simpel’ komt Alphenaar tot de kernpunten van zakendoen: ken je klanten, luister naar ze en weet waarom mensen zaken doen met elkaar.

Pas als je dat goed door hebt, heeft het nut om social media in te zetten voor je bedrijf. Het is een simpele boodschap, waarvoor Alphenaar zich aan het begin van dit deel van het boek nog min of meer verexcuseert ook.

De les blijkt zo ‘simpel’ dat enige irritatie over het boek ontstaat. Gelukkig komt meteen daarna het mooiste deel. Alphenaar heeft inmiddels de conclusie getrokken dat content ‘koning’ is en laat social media daar nu net heel geschikt voor zijn! In korte, rake klappen vertelt Alphenaar wat de belangrijkste kenmerken zijn van Facebook, Twitter, Linkedin, Pinterest, Google+, YouTube, Slideshare en Fousquare, en wat hun specifiek potentieel is voor bedrijven. Hij houdt het praktisch en laat zien hoe je een account aanmaakt, een zakelijke pagina, enzovoort. Het laatste restje scepsis is dan allang verdwenen en definitief omgeslagen in enthousiasme.

‘Simpel’ trekt de lezer door de rijk geïllustreerde praktijkvoorbeelden Alphenaars’ enthousiasme over social media in. Al tijdens het lezen wil je met boek en al achter de pc plaatsnemen om aan de slag te gaan. Dat het boek diepgang mist, vergeven we Alphenaar graag. Dat wilde hij ook helemaal niet, we moesten vol vuur aan de slag met social media. Die missie is simpelweg geslaagd.

Dit artikel is geschreven voor Publish en verscheen in editie 3 – juni 2013 onder de titel ‘Simpel zakendoen met social media’.

Jan Willem Alphenaar - Simpel
Scroll Up