Sociale web

Ruigrok onderzoekt jaarlijks hoe wij gebruikmaken van de mogelijkheden van het ‘sociale web’ en wat wij ervan vinden. Het onderzoek bevestigt wat we eigenlijk al wisten, namelijk dat het wel snor zit met het gebruik en de bekendheid van sociale websites als Hyves en Facebook.

De belangrijkste conclusies staan in dit uitstekende artikel op de website FrankWatching. Lees het maar eens rustig en oordeel tot welke categorie u behoort, de actieve sociale webber die het belangrijk vindt om digitaal te zien en gezien worden, of de rustige consument van informatie en ander minder sociaal vermaak.

Wat die laatste categorie betreft: misschien is dit de allerbelangrijkste conclusie van het Ruigrok-onderzoek, namelijk dat er nog steeds een heel grote groep mensen de sociale websites laat voor wat ze zijn. De redenen kunnen daarbij divers zijn. Gewoon niet geïnteresseerd, of misschien geïntimideerd door de omvang van de mogelijkheden en de soms niet al te eenvoudige werking van de sociale websites.

Tot die laatste groep van afhakers, dan wel niet-inhakers richt de sociale website sociabel zich. Geen onuitputtelijke mogelijkheden, eenvoudig te bedienen en een hoog sociaal gehalte in de zin van gezelligheid, zijn de ingrediënten waarmee dit nieuwe initiatief tracht de babyboomers in ons land aan zich te binden. Het valt vast niet mee om in de overvolle webwereld met een succesvol plan te komen, maar iedere poging om een coherente en niet-vervreemdende website in elkaar te zetten, een website die de ouderen onder ons weet te boeien, verdient volgens mij lof. Succes gewenst dus!

Scroll Up

Pin It on Pinterest