Sony gaat in de aanval op iPod

Een dag nadat Apple de nieuwste iPod aankondigde, ging Sony in de aanval met de mededeling dat er het eind van dit jaar een nieuwe generatie Walkman’s zit aan te komen. De Japanse uitvinder van de draagbare muziekspeler is het beu om de schaduw te staan van Apple’s iPod en wil weer smaakmakend worden. Gezien de manier waarop Apple de iPod steeds opnieuw blijft uitvinden, zal dat niet meevallen.

De vruchten zijn best wrang voor Sony: het Japanse bedrijf zorgde 26 jaar geleden voor een revolutie met de Walkman. Deze draagbare spelers met muziekcassettes werden in relatief korte tijd een begrip en de merknaam Walkman groeide uiteindelijk uit tot een soortnaam. De ultieme droom van iedere fabrikant dus, maar dat was in het analoge tijdperk.

Sony is nog steeds een grote speler in de markt van digitale apparaten, maar het Walkmankunstje is dit keer zoals bekend door Apple geflikt met de iPod. De nieuwste, de Nano, heeft de afmetingen van een uit de kluiten gewassen creditkaart, is voorzien van een kleuren lcd-schermpje en biedt plaats aan vijfhonderd of duizend nummers, maar ook foto’s passen er prima op, aldus Apple.

Ook het clickwiel van de grotere iPod ontbreekt niet, en de eerste gebruikerservaringen roemen zowel het ontwerp, de geluidskwaliteit als het gemak waarmee de mp3-speler is te bedienen. Walter S. Mossberg, columnist van het Amerikaanse dagblad The Wall Street Journal,beweert zelfs dat de Nano Apple’s eigen hoge standaarden van functionaliteit, vormgeving en gebruikersgemak overtreft.

Apple lijkt met de Nano dus opnieuw in de roos te hebben geschoten. En wat stelt Sony daar tegenover? Op basis van hetgeen de fabrikant heeft losgelaten over de nieuwste generatie mp3-spelers meer een evolutie dan een revolutie. Het ontwerp van hun Walkman’s blijft hetzelfde, maar binnenin verandert er het een en ander.

Er komen modellen met harde schijven van 6 en 20 gigabyte en drie modellen met flashgeheugen. De spelers kunnen automatisch favoriete nummers selecteren en afspelen of nummers uit een bepaald jaar selecteren en afspelen. Deze laatste mogelijkheid noemt Sony de ‘Tijdmachine Shuffle’. Of dit alles goed genoeg is om marktaandeel terug te winnen op de iPod, moet de tijd leren. Het lijkt echter onwaarschijnlijk dat technici en marketeers van Apple zijn geschrokken van het aangekondigde Sony-offensief.

Een interessante ontwikkeling rond mp3-spelers is het toenemend gebruik van flashgeheugen. De Nano van Apple maakt er zoals gezegd gebruik van, evenals drie van de vijf nieuwe modellen van Sony. Op het eerste gezicht lijkt dit wat vreemd, want flashgeheugen is bijna twee keer zo duur als een harde schijf. Flashgeheugen verbruikt echter veel minder energie. Mp3-spelers die hiermee zijn uitgerust, trekken een batterij of accu dus veel minder snel leeg. Ook zijn ze veel minder gevoelig voor overslaan bij een plotselinge beweging van de mp3-speler.

En de opslagcapaciteit van flashkaartjes gaat met sprongen vooruit. Zo kondigde Samsung, dat ook het flashgeheugen voor de Nano fabriceert, aan dat het nu al in staat is om een kaartje te maken met een capaciteit van 16 gigabyte. Uitbreiding tot het dubbele is binnen niet al te lange tijd te verwachten.Dat zijn zo’n achtduizend liedjes of twintig films. Benieuwd wat Apple, Sony en andere fabrikanten voor apparaten bedenken rondom dit flashgeheugen.

Scroll Up

Pin It on Pinterest