Tandpastareclame

We zien een zonovergoten landschap in een kleurenpalet met stevige neiging naar het plasticspectrum, bevolkt door zeer blije mensen die helemaal gelukkig allerlei zaligmakende dingen aan het doen zijn, aangedreven door een ontblote lach van oor tot oor die de meest overdreven tandpastareclame aller tijden tot het rijk der understatements verbant. Al met al een totaal onnatuurlijke scène, die wordt afgesloten met de mededeling ‘dat de inhoud van dit reclamefilmpje het enige onnatuurlijke ingrediënt van Zonnatura-producten is’: briljant!

Dit reclamespotje borrelde vorige week op in mijn hersenpan bij het lezen van het bericht dat bepaalde gsm’s van Sony Ericson zijn uitgerust met allerlei functies om het schieten van familiekiekjes te vereenvoudigen. Eén van de functies is een systeem dat ervoor zorgt dat de camera pas een foto maakt als de personen aan de andere kant van de lens lachen. Alleen geschikt voor feestjes en andere lachwekkende gelegenheden dus, die gsm. En aldus draagt het apparaat bij aan de ‘vertandpastareclamisering’ van de wereld.

Het lijkt op het eerste gezicht handig dat jouw camera pas een foto maakt als het onderwerp lacht. Gezien het toestel waar de camera in zit, een gsm, ligt dit natuurlijk ook voor de hand, want die gebruik je over het algemeen niet voor serieuze fotografie. Maar toch, spreekt mijn amateurfotografenhart, zijn het vaak de foto’s waar mijn kinderen, vrouw, familie of wie dan ook NIET op lacht de mooiste. Een naar binnen gerichte blik, of juist naar verre einders starende ogen, het zijn vaak ingrediënten voor een foto waar je blik langer op blijft hangen dan het standaard ‘feestkiekje’. Maar dat kan ook te maken hebben bij mijn wat melancholische inslag natuurlijk…

Scroll Up

Pin It on Pinterest