Te huur: zendtijd op YouTube

De motor achter het grote succes van YouTube is natuurlijk het feit dat iedereen er filmpjes op kwijt kan. Laatst nog even met de kinderen achter de computer gezeten om te kijken naar filmpjes van uitbarstende vulkanen. Het is alweer weken geleden, maar ze hebben nog dagelijks fantasieën over vuur, lava en lawaai: heerlijk. Dochterlief zit op haar beurt regelmatig oude afleveringen van Anubis te kijken. En zo heeft YouTube er weer drie enorme fans bij.

Het succes van YouTube is onbetwist, en toch heeft eigenaar Google een groot probleem met deze website: het kost alleen maar bakken met geld. Het is daarom niet zo verwonderlijk dat Google deze week gestart is met het aanbieden van lange films die worden voorafgegaan door reclamespotjes. Dat is even schrikken, maar er zijn eveneens reclamespotjes middenin de film te zien en aan het eind volgt ook nog een spotje.

Google heeft als test volledige afleveringen van de tv-series Star Trek (de orifginele), Beverly Hills 90210 en MaGyver (jeugdsentiment!) op YouTube gezet. Allemaal populaire series, dus daar bestaat ongetwijfeld veel belangstelling voor. De vraag blijft echter of het publiek dit blijft pikken als Google massaal gaat inzetten op televisie spelen op YouTube, want dat is het toch eigenlijk: Google biedt zendtijd aan voor adverteerders. En televisie kijken doe ik toch nog steeds het liefst vanuit een luie stoel of bank! De charme van YouTube is zoals gezegd dat de vrijwel drempelloze manier van filmpjes plaatsen en afspelen, niet gehinderd door reclameonderbrekingen.

Scroll Up

Pin It on Pinterest