Technofans

Afgelopen woensdag stond er een interessant berichtje op de website van reclamevakblad Adformatie: technofans schijnen het koopgedrag van ons allemaal behoorlijk te beïnvloeden.

Technofans, actieve, intensieve en doorgewinterde internetters, blijken het vaakst hun mening te ventileren op product- en prijsvergelijkingssites als Kieskeurig.nl. En aangezien dit soort reviews massaal en graag door Nederlanders worden gelezen om zich een mening over een potentiële aankoop te vormen, draagt de mening van deze technofans behoorlijk bij aan het koopgedrag van mensen. Ongeveer 45 procent van de Nederlanders heeft na het lezen van een negatieve review wel eens afgezien van een geplande aankoop, valt op de website te lezen.

De resultaten uit het onderzoek `digitale huishoudens` dat Ilse media en Sanoma Uitgevers hebben laten uitvoeren door eigen medewerkers en onderzoeksbureau Interview-NSS Synovate laten vijf types internetters zien. Hulpzoekers, internetgebruikers die zich minder thuis voelen op internet en om die reden minder vaak online zijn; Pretinternetters, voor wie internet vooral een bron van entertainment is; Functionele gebruikers, voor wie internet juist handig is om `even iets op te zoeken`; Frequente surfers, die internetten terwijl tv of radio aanstaan en Technofans, veelal jonge mannen met veel affiniteit voor technologie.

In tegenstelling tot wat de lezer van deze rubriek zou kunnen of misschien wel mogen verwachten, behoor ik niet tot de categorie van de technofans. Als ik mijn relatie tot technologie zou moeten omschrijven, is het meer een haat-liefdeverhouding. Een heel gemiddelde instelling dus: wie geniet er niet van technologie als het doet wat het in de folder beloofde, en wie heeft er nooit eens driftig met deuren slaand het pand verlaten omdat ie gek werd van een apparaat dat het na poging tienduizend nog niet wilde doen… Technologie fascineert me, maar ik ben meer geïnteresseerd in wat het met mensen doet. Individueel maar zeker ook in sociaal opzicht. Meningen over apparaten op vergelijkingssites doe ik dan ook niet.

Maar ik bezoek ze wel eens. Meestal surf ik er niet direct naartoe, maar kom ik er via Google op terecht. Zo ook een maandje geleden, toe ik een voip-abonnement had aangevraagd bij mijn internetprovider. Bij de informatiepagina’s over dit onderwerp werd een bepaalde modem tegen die erg geschikt zou zijn voor draadloze toegang tot internet en het aansluiten van een gewoon telefoontoestel. Dat laatste was erg handig, want dan hoefde ik geen speciale voip-telefoon te kopen. Ik stuitte via Google op een discussieforum over dit apparaat en er was nogal wat kritiek te lezen. Ik liet de aankoop daarom maar even achterwege, maar de aanvraag liep natuurlijk gewoon door.

Behoorlijk afgeleid door de aankoop van een motorfiets en een motorweekend in de Ardennen met enkele maten, werd ik begin deze week erg verrast met de mededeling dat ik vandaag over zou gaan naar internettelefonie. Naar de winkel gehold, het gewraakte modem gekocht en ’s avonds aan de slag. Geen enkel probleem ondervonden, alles draait perfect. Ha, misschien zijn de technofans uit het onderzoek van Ilse media helemaal geen actieve internetters en fans van techniek maar een stelletje azijnzeikers dat bij het ondervinden van een klein bitje of bytje op de verkeerde plek al driftig in de digitale pen klimmen, en al doende de mening van vele onschuldige consument negatief beïnvloeden. Of misschien heb ik gewoon geluk gehad met mijn modempje…

Scroll Up

Pin It on Pinterest