Telecomsector blijft geloven in MMS

Iedereen wil een camera op zijn mobiele telefoon, maar tot grote frustratie van de mobiele telecombedrijven worden daar geen foto’s mee verzonden. Toch blijven de belbedrijven geloven dat het versturen van foto’s (mms) een positieve stimulans is op de omzet,net als het downloaden van muziek en games.Dat blijkt uit het onderzoek Mobinet 2005 van consultantbureau A.T.Kearney.

Uit het onderzoek blijkt dat wereldwijd inmiddels meer dan de helft van de mobiele telefoons een camera heeft. Deze vinden gretig aftrek bij met name de mensen onder de 44 jaar. Toch worden er niet veel foto’s verstuurd en gedownload. In West-Europa doet ongeveer 18 procent van de mobiele telefoonbezitters dat minstens een keer per maand. Vorig jaar was dat 14 procent.

Voor Japanners is foto’s versturen en downloaden wel gangbaar, 42 procent doet dat minstens één keer per maand. De mobiele operators zetten hoog in op het downloaden van muziek,daar moet de omzetgroei gerealiseerd worden. Vorig jaar had eenvijfde van de eigenaars van een mobiele telefoon wel eens een liedje op de telefoon gezet, dit jaar was dat 33 procent. West-Europa blijft iets achter met 24 procent dit jaar.

Japan, China en Zuid-Korea voeren de lijst aan met landen waar het meeste muziek wordt gedownload. Opvallend is dat Rusland en Oost-Europa daar direct achter zitten: 42 procent van de inwoners zet minstens eens per maand een nieuw liedje op de mobiele telefoon. In 2004 was het downloaden van games voor de mobiel een echte trend, maar deze lijkt dit jaar echter niet door te zetten. In Europa had 10 procent van de mensen minstens een keer per maand een spelletje gedownload, tegenover 14 procent vorig jaar.

Tv kijken op de mobiele telefoon is een trend die eraan zit te komen, zo blijkt uit het onderzoek. Vooral als snel mobiel internet, zoals umts, breed is ingevoerd, is dat mogelijk. In het onderzoek staat dat met name jonge mensen bereid zijn om te betalen voor tv op de mobiele telefoon. Vooral voor nieuws en sport willen ze geld neerleggen.

‘Het wereldkampioenschap voetbal komt er aan in 2006, ik denk dat telecombedrijven rondom dat evenement veel nieuwe diensten gaan lanceren’, zegt Rune Aresvik vice president van A.T. Kearney. Hij denkt dan aan bijvoorbeeld alle goals van het team naar je keuze als videoclip ontvangen op de mobiele telefoon.

Hoewel consumenten wel interesse hebben in nieuwe diensten, zijn ze niet bereid om daar veel voor te betalen: 57 procent van de mensen wil niet meer dan 5 dollar extra per maand betalen voor datadiensten. Vorig jaar was dat 53 procent. Slechts 7 procent wil meer dan 25 dollar betalen voor bijvoorbeeld mms, sms en videoclipjes.

Dat mensen niet veel geld over hebben voor nieuwe diensten, heeft wellicht te maken met het apparaat waarvoor die diensten zijn bedoeld. De online iTunes muziek- en tegenwoordig ook videowinkel van Apple toont aan dat consumenten wel degelijk bereid zijn geld neer te leggen voor bepaalde zaken. Binnen een week nadat Apple de nieuwste iPod met videofunctie had geïntroduceerd, werden op de iTunes webwinkel ruim een miljoen videobestanden gedownload. Het gaat dus om de juiste combinatie van apparaat waarop de videobeelden moeten worden afgespeeld en de aard van de video’s die te koop zijn. Storten mobiele telecombedrijven zich op deze combinatie, dan zal hun hoop misschien minder op los zand zijn gebaseerd.

Scroll Up

Pin It on Pinterest