Televisie op gsm komt eraan!

Fabrikanten van consumentenelektronica en media- en entertainmentbedrijven zien het helemaal zitten: games en televisie via mobiele telefoons. Een commercieel verantwoorde exploitatie van dergelijke diensten moet echter nog worden uitgevonden. En het is ook nog eens de vraag of de massa er wel op zit te wachten.

Electronic Arts (EA), maker van De Sims, komt eind 2005 met versies voor verschillende spelcomputers en ook doet het spel zijn intrede op de mobiele telefoon. De Sims, een interactief spel waarin het echte leven in een miniatuurwereld wordt nagespeeld, is de best verkochte game aller tijden. In de eerste tien dagen na de release van de pc-versie van De Sims 2 zijn er wereldwijd meer dan een miljoen exemplaren van het spel verkocht.

Vorig jaar was de teller van het aantal Sims-gerelateerde games de 10 miljoen ruim gepasseerd. En het einde is nog niet in zicht. EA brengt de Sims 2-reeks in oktober uit voor de Xbox, PlayStation 2,GameCube,PSP,Nintendo DS en GameBoy Advanced, een maand later gevolgd door twee verschillende versies voor gebruik op mobiele telefoons.

De Sims op een mobieltje, het past in de trend om zoveel mogelijk functies in te bouwen in draagbare apparaten als telefoons, elektronische zakagenda’s, enzovoort. Muziek afspelen op een mobieltje is al niet nieuw meer, televisie bekijken zeker wel.
Maar hierin gaat verandering komen: muziekzender MTV Networks en Warner Music sloten eind augustus 2005 een alliantie voor muziekprogramma’s op de mobiele telefoon. MTV kan gebruikmaken van videoclips van Warner-artiesten als Sean Paul, Green Day en Twista.

In Nederland start het Eindhovens Dagblad og dit jaar met online tv-uitzendingen die ook te zien zullen zijn op een mobieltje. De Twentsche Courant Tubantia ging haar Brabantse collega’s hierin overigens al voor.

Ook vertoonde Nozema op de begin september 2005 gehouden vakbeurs ICB in samenwerking met partners KPN, Digitenne en Nokia demonstraties van televisie op mobieltjes. Nozema gebruikt hiervoor DVB-H (digital video broadcasting-handheld), een veelgebruikte standaard, maar zoals wel vaker in elektronicaland helaas ook niet de enige. In de VS wordt bijvoorbeeld tevens MediaFlo gebruikt en dat betekent dat consumenten daar moeten kiezen.

Alhoewel de techniek volgens onderzoeksbureau Forrester een snelle acceptatie van ‘mobiele tv’ danig in de weg kan zitten, is het bedenken van een rendabel zakelijk model wellicht nog een grotere uitdaging. Mediabedrijven moeten om te beginnen contracten zien af te sluiten met zoveel mogelijk mobiele telecombedrijven. Dat kan op zich al best lastig zijn, aldus Forrester.

Daarnaast dient erg voorzichtig met reclame te worden omgesprongen, want het merendeel van de mensen met een mobieltje is volgens het onderzoeksbureau helemaal niet gediend van ongewenste reclame. Forrester wordt hierin bevestigd door een onderzoek van collega In-Stat, waarin naar voren komt dat 20 procent van de Amerikanen met een mobieltje alleen reclame zou willen ontvangen, als dat zaken betreft die de moeite waard zijn. Uit hetzelfde onderzoek van In-Stat blijkt dat 40 procent van de mobieltjeseigenaars geen luxezaken als tv en films bekijken omdat ze deze diensten nog te duur vinden.

Forrester denkt desondanks dat tv op mobieltjes uiteindelijk wel doorbreekt. De apparaten zijn nu nog duur, de diensten ook, maar de geschiedenis leert dat dit met alle technologische vernieuwingen zo begint. Wie herinnert zich nog de eerste ‘mobiele’ telefoons ter grootte van een flinke accu. Leuk voor patsers, maar verder… En iedereen weet hoe dat is afgelopen!

Scroll Up

Pin It on Pinterest