Vaartspel Reest en jachthaven

GO!

Een vaartspel (fartlek) is een fijne trainingsvorm vanwege de afwisseling in oefeningen. Dit vaartspel is een poging om een behoorlijk standaard hardlooprondje in Meppel om te toveren tot een leuke training voor de Koeberg hardloopgroep.

De eerste oefening van het vaartspel start redelijk snel na het verzamelpunt op het Rembrandtplein. Loop daarom al een paar kilometer voordat je daar aankomt, of neem de tijd voor een serieuze warmingup op het plein. Inlopen voelt voor mij natuurlijker aan dan statisch rekken en strekken, maar dat laatste is nog altijd beter dan helemaal koud van start gaan.

Een vaartspel is best pittig. Bij gemêleerde groepen hardlopers leidt dit wellicht tot grote verschillen. De snellere hardlopers houden de langzamere lopers daarom in de gaten en lopen indien nodig terug om samen met hen de oefening af te maken. Als de gehele groep namelijk vrijwel tegelijk bij de eindpunten van de oefeningen komt, pauzeert iedereen even lang.

Oefening 1 - korte tempoloopjes

  • Loop vanaf het Rembrandtplein bij de snackbar links de hoek om (1) en loop in een normaal tempo van 50% inspanning naar de Reestoverschool. Steek de Zuiderlaan over, sla linksaf (2) en loop naar het fietspad.
  • Versnel vanaf de plek waar een fietspad van links het fietspad kruist (3) naar 70 tot 80% inspanning en houdt dit vast tot het volgende fietspad van links (4). De afstand bedraagt ongeveer 150m.
  • Loop in normaal tempo enkele tientallen meters verder tot de plek waar rechts van het fietspad een voetpad schuin naar je toe loopt (5). Op deze plek staan twee bomen aan weerszijden van het fietspad precies tegenover elkaar.
  • Versnel vanaf de twee bomen naar 70 tot 80% inspanning en houdt dit vast tot de T-splisting van fietspaden (6). Houdt het tempo vast, sla linksaf en ren direct weer rechts de stoep op. Houdt het tempo in stand tot tegenover de ingang naar Hesselingen (7). De afstand bedraagt ongeveer 150m.
  • Steek de weg over en dribbel Hesselingen in. In principe gaat het vaartspel hier zonder stoppen verder. Maar even dertig seconden rust nemen kan uiteraard altijd!

Oefening 2 - korte sprintjes omhoog

  • Loop vanaf de begraafplaats in niet al te rustig tempo (60% inspanning) door Hesselingen richting zwembad en sla bij de badweg rechtsaf (1), sla bij Fitland linksaf (2) en loop tot je niet verder kunt (3). Steek de weg over en loop naar het fietspad (4).
  • Gebruik de meters vanaf de bocht naar de eerste kleine lantaarnpaal aan de linkerkant van het fietspad om vaart te maken, sprint vanaf die lantaarnpaal (5) met 90% tot 100% inspanning naar de volgende lantaarnpaal, laat het tempo vanaf daar weer zakken tot 50% inspanning en loop verder tot de volgende lantaarnpaal, trek daarna weer een sprintje en herhaal dit tot je bovenaan de brug bent. De totale afstand bedraagt ruim 200 meter.
  • Neem in de inham bovenaan één minuut rust.

De bocht van de korte opgang van de handelsbrug is met 6% een echte klim. De andere opgang is langer en handig voor sprint-rust-sprint-oefeningen tussen lantaarnpalen. De brug is ook heel geschikt voor andere gebruikers...

Oefening 3 - klimintervallen

  • Loop vanaf de inham bovenaan de brug over het fietespad helemaal naar beneden (1).
  • Keer om een loop in pittig tempo (80% inspanning) naar het begin van de eerste brug (2). De afstand bedraagt 200m.
  • Keer om, loop in rustig tempo omlaag en herhaal deze oefening één of twee maal.
  • Neem na de laatste interval onderaan het fietspad 30 seconden tot één minuut rust.

Oefening 4 - kort sprintje

  • Sla vanaf de onderkant van het fietspad rechtsaf en loop in rustig tempo naar de Pieter Mastebroekweg (1).
  • Sla in hetzelfde tempo bij het tankstation rechtsaf (2) Groeneveld in.
  • Sla aan het einde van de weg linksaf (3) en sprint met 90 tot 100% inspanning naar de brug (4). De afstand bedraagt ongeveer 100m.
  • Loop in rustig tempo over beide bruggen naar het begin van de kade van het Westeinde.

Oefening 5 - intervallen & tempo

  • Loop op het Westeinde vanaf de eerste lantaarnpaal aan de rechterkant (1) twee lantaarpalen op 70% tempo en twee lantaarnpalen op normaal tempo. Herhaal dit tot de sluisbrug (3). Het laatste blok is één lantaarnpaal op 70% tempo. De totale afstand bedraagt 400m.
  • Loop in rustig tempo de brug over, door de Kastanjelaan, de Prinses Margrietlaan en sla rechtsaf de Prins Bernhardsingel in (4).
  • Vanaf het punt waar de singel een bocht naar links maakt (5) verhoog je het tempo naar 70 tot 80%. Loop in dit tempo helemaal naar het eind van de singel (6). De afstand bedraagt ongeveer 400m.
  • Sla rechtsaf en loop in rustig tempo terug naar het Rembrandtplein via de witte brug, de Zuiderlaan (7) en de parkeerplaats van de Jumbo (8). Wie zin heeft perst er vanaf het begin van de parkeerplaats nog een eindsprint uit naar het verzamelpunt.