Verkapte pijlen

Bedrijven richten hun pijlen in toenemende mate op kinderen. Daar hoeft natuurlijk niets mis mee te zijn, maar dan moet het wel openlijk gebeuren. En daar schort het hem de laatste tijd steeds vaker aan, aldus de stichting Reklame Rakkers.

Kinderen worden blootgesteld aan reclame in websites (Sugababes, GoSuperModel), chatprogramma’s, games, enzovoort. De reclameboodschappen zijn dus verkapte pijlen, en daar moet volgens Reklame Rakkers paal en perk aan worden gesteld. Het kenniscentrum voor kind, media en reclame pleit voor een aanscherping van de media-educatie aan kinderen tussen de 7 en 12 jaar oud om ze bewuster te laten omgaan met de commerciële boodschappen.

Kinderen en jongeren geven via allerlei sites veel informatie over zichzelf prijs. Adverteerders laten jongeren zelf reclame maken, constateerde de stichting Reklame Rakkers. Ze bieden de mogelijkheid om wallpapers te maken en persoonlijke e-cards te versturen waar het merk op een of andere manier in is verwerkt. Kinderen verspreiden de boodschappen op deze manier zelf via internet. Reclamemakers zijn vaker aanwezig in sociale netwerken, zoals Hyves en Sugababes.

Al enige tijd bieden bedrijven spelletjes aan op internet waarin het product of het merk centraal staat. Een nieuwe ontwikkeling is dat bedrijven in meerdere games tegelijk aanwezig zijn vanuit één centraal systeem. Verder worden billboards gevuld met reclame-uitingen in games die kinderen `real-time` op internet met elkaar spelen. Er komt kortom steeds meer af op onze kinderen en dat kunnen we als ouders niet negeren. Reklame Rakkers wil dat kinderen geleerd wordt welke de gevaren van reclame op internet zijn. Prima, maar onderschat de rol van de ouders niet. Kwestie van alert blijven en je eigen kinderen wijzen op verkapte vormen van reclame.

Scroll Up

Pin It on Pinterest