Vijf principes van zakendoen

Bij het samenstellen van een lijst van de honderd beste boeken over zakendoen aller tijden, ontdekte Todd Sattersten nog een lijst, namelijk de vijf universele principes van zakendoen. Het opmerkelijke aan deze thema’s is volgens de auteur dat ze opgaan voor totaal verschillende bedrijfstakken, maar ook voor individuen, teams en hele organisaties. Dit zijn volgens Sattersten de vijf thema’s die van iedere vorm en stadium van bedrijfsvoering een succes maken:

1. Helder geformuleerd doel

2. Wijsheid in besluitvorming

3. Nadruk op actie

4. Open staan voor verandering

5. Geven én krijgen van feedback

Een prachtige lijst. Het doel van een onderneming, de vraag naar de zin van het bestaan, is de ruggengraad van de organisatie, het ijkpunt van alle plannen en uitkomsten. Zonder helder doel is de organisatie stuurloos. Duidelijk, al is het vaak knap lastig om een doel goed te formuleren. De oefening om een product in één zin te formuleren is niet voor niets bedacht. Mooie exercitie overigens. Dat zouden meer bedrijven moeten doen…

Wijsheid in besluitvorming lijkt ook al zo’n open deur, maar is wat mij betreft een lastig thema. Overdreven formele besluitvorming is niet goed omdat het je instinct uitschakelt, maar compleet intuïtief een besluit nemen is ook zelden goed. Meestal nogal gevaarlijk zelfs. Volgens Sattersten is wijsheid van besluitvorming niet zozeer een keuze tussen methodes, maar bewustwording van de wijze van besluitvorming. Wie dat voor elkaar krijgt, baseert zich niet langer op ervaringen uit het verleden, reflexen dus. Ook dit thema is duidelijk, al zal het op individueel niveau lastig genoeg zijn om deze verandering te bewerkstelligen, laat staan voor complete organisaties.

Dat een nadruk op actie goed is voor organisaties, zal iedereen beamen. Maar waarom komen we dan niet in actie? Dat is een lastige vraag. Vaak weten bedrijven wel dat er iets moet gebeuren, alleen gebeurt er toch niets. Volgens David Allen, ‘Gething Things Done’-goeroe, komt dit omdat we de nadruk op beschikbare tijd en prioriteit leggen, in plaats van actie. Is het echt zo eenvoudig? En zo ja, hoe krijg je een team of organisatie zover dat ze zich blijvend op het nemen van actie gaan focussen? Een mooie uitdaging.

De meeste mensen houden niet van verandering en toch krijgen we er allemaal voortdurend mee te maken. Organisaties die zich openstellen voor verandering, hoeven veel minder weerstand te overwinnen en zijn dus beter in staat om dingen voor elkaar te krijgen. De lijst van honderd beste boeken over zakendoen bevat daarom veel voorbeelden van de manier waarop organisaties zich open blijven stellen voor verandering. Interessante materie. Hoe zou een bedrijf als Apple deze verandermentaliteit ingebakken hebben in hun 60.000 werknemers tellende onderneming?

Stel je een potje darts voor in een volledig verduisterde kamer, met slecht het kenmerkende ‘pok’ als indicatie dat je in ieder geval het bord hebt geraakt. Dat wordt natuurlijk helemaal niets. Je ziet niet hoe het pijltje naar het bord vloog, komt niets te weten over de snelheid, richting en plaats waar de pijl zich in het bord boort. Je komt vrijwel niets te weten, dus bereik je ook vrijwel niets. Je hebt feedback nodig om de kunnen darten. Geldt uiteraard ook voor organisaties. Geef feedback en zorg ervoor dat je het zelf ook van anderen krijgt. Zo ontstaat het lerende bedrijf. Is heel goed voor de resultaten.

Todd Sattersten is tot slot ook nog een slimme jongen, want die vijf universele thema’s staan niet voor niets in deze volgorde. Als je een helder doel voor ogen hebt, kun je makkelijk een besluit nemen om in actie te komen en een verandering ten opzichte van de huidige situatie te bewerkstelligen, waarbij je iedere actie kunt spiegelen aan het doel wat je voor ogen hebt. Cirkeltje rond. Het perfecte regelcircuit, gemaakt voor succes.

Scroll Up

Pin It on Pinterest