Wantrouwen

2 min leestijd

Eerder deze week berichtte ik van een onderzoek naar gaming dat wordt uitgevoerd op de Technische universiteit Eindhoven. Het is blijkbaar een broedplaats van leuk onderzoek, al die bijna mooie jaren zestig gebouwen daar aan de Dommel.

Wat blijkt namelijk: twee onderzoekers van de TU/e hebben bij achttien multinationals in de ontwikkelingskeuken mogen kijken en zijn tot de conclusie gekomen dat veel fouten bij complexe technische apparaten zoals kopieerapparaten, mobieltjes of medische systemen voorkomen hadden kunnen worden omdat ontwikkelaars over de hele wereld gebrekkig samenwerken.

Multinationals ontwikkelen een technisch product allang niet meer in één fabriekshal maar besteden dat uit aan productontwikkelaars over de hele wereld. De Europese, Aziatische of Amerikaanse teams werken ondanks internet en teleconferenties echter gebrekkig samen waardoor producten vaak de kwaliteitsnorm niet halen. De promovendi trekken op basis van deze bevindingen harde conclusies: slechte samenwerking is in zestig procent van de gevallen de oorzaak van niet goed functionerende apparatuur. Weer de helft daarvan is volgens de wetenschappers eenvoudig te verhelpen door rekening te houden met cultuur- en tijdsverschillen, taalproblemen en het onderlinge wantrouwen tussen techneuten.

Vooral die laatste oorzaak is natuurlijk hilarisch. We omringen ons steeds meer door techniek, goeroes en andere evangelisten slaan ons om de oren met de zegeningen van internet en andere technologie die de wereld kleiner en kleiner maken, maar we blijven natuurlijk heel doodgewone mensen die best vaak behept zijn met een dosis argwaan tegenover de ons onbekende medemens. ‘Leuk hoor, die technische specificaties uit New York, maar die lui weten toch helemaal niet hoe je een röntgenapparaat in elkaar zet. Dat deden wij Duitsers zestig jaar geleden al. En dan gaan ze ons nu vertellen hoe wij zo’n ding in elkaar moeten steken. Pff, laat ze toch de rambam kijken’. Zo iets dus.

En helemaal mooi is dat de multinationals het eigenlijk stiekem wel weten, maar zich desondanks verrast toonden over de hardheid van deze waarheid. Dat wordt eens flink socialiseren tussen al die ontwikkelingsafdelingen. De luchtvaartmaatschappijen varen er wel bij, en uiteindelijk wij ook, want de producten worden er natuurlijk alleen maar beter van.

Scroll Up

Pin It on Pinterest