Wow-factor

Een onderzoek van het Amerikaanse bureau Harris laat zien dat mensen nu niet bepaald staan te trappelen om over te stappen op Windows Vista, meldde technologiewebsite C|NET onlangs. Alhoewel de naamsbekendheid het afgelopen halfjaar bijna verdubbelde van 47 naar 87 procent van de ondervraagden, is een magere 12 procent van plan het komende jaar Vista aan te schaffen.

Onder de mensen die de afgelopen drie maanden op zoek waren naar een nieuwe pc, bleek Vista voor bijna 60 procent geen reden om die nieuwe computer aan te schaffen. De resterende 40 procent was voor de helft van plan de aanschaf van een pc toch nog even uit te stellen omdat ze weinig vertrouwen hebben in Vista. De andere helft wil juist graag met Vista werken en versnelt de aankoop van een nieuwe computer daarom.

Het marktaandeel van Vista blijft volgens onderzoeksbureau Harris steken op een magere 3 procent, helemaal niets vergeleken bij de 79 procent van voorganger Widows XP, en zelfs minder dan de 5 procent marktaandeel die Windows 98 nog steeds weet te scoren. Laat de critici van Microsoft echter niet te hard lachen, want ook deze keer zal de softwaregigant uit Redmond wel het laatst en ook het hardst lachen. Vista wordt bij zo`n beetje iedere nieuwe pc standaard afgeleverd en dus is het slechts een kwestie van tijd eer Vista hetzelfde marktaandeel heeft als XP nu.

Dat het besturingssysteem nu niet bepaald de `wow-factor` is die de reclamefilmpjes ons doen willen geloven, doet er dus helemaal niets toe. En aangezien er in het verleden geen opstand onder pc-gebruikers is losgebarsten over het gebrek aan kwaliteit van Windows en deze revolte ook dit keer met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid ook niet gaat plaatsvinden, mag de conclusie worden getrokken dat Windows voor het overgrote del der bevolking een gegeven is, inclusief gebrek aan wow-factor, bugs, immer aanwezige beveiligingsheidsmanco`s en andere ongemakken. Het feit dat er behoorlijk aantrekkelijke alternatieven bestaan, laat de meeste mensen ook koud. Best knap, als je op die manier tot in lengte van jaren marktleider kunt blijven. Nu ik erover nadenk, moet dat de wow-factor zijn waarover de reclamespotjes reppen…

Scroll Up

Pin It on Pinterest