Zijn de platenlabels ‘om’?

Amazon gaat binnen afzienbare tijd ook muziek zonder kopieerbeveiliging aanbieden, zo maakte het concern gisteren bekend.

Amazon gaat mp3`s aanbieden van ruim 12.000 platenlabels. Deze muziekbestanden worden niet voorzien van technieken om kopiëren tegen te gaan. De mp3`s zijn op iedere speler af te luisteren, dus ook de iPod en Zune. Amazon is hiermee de tweede grote speler die online muziek verkoopt die platenlabels zo ver heeft gekregen dat ze de kopieerbeveiliging uit hun muziekbestanden slopen. Apple was de eerste die dit kunstje flikte.

En een kunstje is het eigenlijk wel, want de entertainmentindustrie, waaronder de platenmaatschappijen vallen, lijkt tot op de dag van vandaag vooral bezig met het bedenken van allerlei technieken die het vrijelijk gebruik van legaal gekochte films, mp3`s en games op irritante wijze in te perken. Dat er nu in korte tijd twee trendbreuken in dit beleid zichtbaar zijn geworden, is misschien een hoopvol teken aan de consumentenwand. Want eigenlijk kunnen andere platenlabels niet achterblijven. Het maakt voor de consument natuurlijk helemaal niets uit waar de muziek op internet gekocht wordt. Dan lijkt het mij logisch dat de muziek zonder kopieerbeveiliging een stuk interessanter is dan beveiligde muziek.

Enige nadeel is dat de muziek zonder kopieerbeveiliging in ieder geval bij Apple een stukje duurder is dan de beveiligde variant van hetzelfde nummer. Dan blijft het bij de iTunes muziekwinkel van Apple voorlopig toch een afweging tussen gebruiksgemak en de portemonnee. Maar dit hoeft natuurlijk geen eeuwige situatie te zijn. Als de onbeveiligde muziek een succes blijkt te zijn en de muziekbusiness `om` gaat, is het weer een open, concurrerende markt die de prijs doet zakken.

Maar het kan natuurlijk ook gewoon een proefballon zijn om te kijken of mensen bereid zijn meer te betalen voor digitale muziek, met het ontbreken van een kopieerbeveiliging als lokkertje. En dan betekent het `om` gaan van de complete muziekbranche dat we met z`n allen meer moeten betalen voor digitale muziek. Eerlijk gezegd verwacht ik dat het zo zal gaan. De platenmaatschappijen zijn dus helemaal niet `om`, ze doen nog steeds hetzelfde als altijd: een zo groot mogelijk slaatje proberen te slaan uit het menselijke verlangen naar muziek.

Scroll Up

Pin It on Pinterest